donderdag 13 juli 2017

Kogelspin ( Enoplognatha Ovata) ofwel gewoon tandkaakje


Gisteravond zag ik in mijn tuin dit wondermooie spinnetje: het gewone tandkaakje...nou ja gewoon...ik vind haar erg mooi. Ze wordt ongeveer 3 tot 6 mm groot. Ik liep nog even met mijn camera door de tuin. Het had de hele dag zwaar geregend en ik was benieuwd of ik nog iets anders dan regendruppels zou zien op mijn planten. En daar zat ze dan, heel stilletjes, met 2 prooien in haar webje. Dat webje kon ik met het blote ook niet eens zien. Ze had een klein zwart vliegje en een oorwurm gevangen.


Deze spinsoort maakt gebruik van een apart vangmechanisme: ze maken een klein webje van heel veel sterke draden, wat ze alleen aan de bovenkant aan bv een takje vastmaken. Aan de zijkanten en onderaan zit het bijna los. Als er dan een insect in het web komt en spartelt schieten die draden los en hangt hij dus alleen aan de draad naar boven los in de lucht en raakt zo snel verward in het web.
Op onderstaande foto kun je enkele van die draden zien.


Het gewone tandkaakje behoort tot de kogelspinnen. Hij heet zo vanwege de vorm van de monddelen. In het spinnenjargon heet dat cheliceren: het zijn monddelen die gebruikt worden om voedsel vast te houden of om gif mee te injecteren. Wat dat dan precies is is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb wel een mooie macro van zijn snuit:


De meeste gewone tandkaakjes zijn groen met een rode rand aan weerszijden maar bij deze ontbreekt die. Ze hebben zwarte vlekken en dunne zwarte lijnen op het midden en langs de zijrand van het glanzende kopborststuk. De kop is vergroeid met de borst.
Ze zijn verwant aan de giftige zwarte weduwen...ieks!!!  Maar mooi is ze wel.....


Heb nog een collage gemaakt van mijn foto's in photoscape:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten