maandag 31 juli 2017

Collage vliegende mier


Vandaag een verlate vliegende koningin mier gespot in mijn tuin die zich zenuwachtig wilde ontdoen van haar vleugels. Dat doet ze nadat ze is uitgevlogen, in de lucht heeft gepaard en daarna weer terugkeert op de grond. Het eerste wat ze dan doet is haar vleugels van haar lijf wrijven want die heeft ze niet meer nodig. Dat tafereel kon ik heel goed zien door mijn macrolens. Ze liep vooruit maar stond telkens stil om op allerlei manieren tegen haar vleugels te wrijven. Ik kon het niet filmen maar door snel een aantal foto's achter elkaar te nemen hoop ik dat een beetje te kunnen weergeven. Van die foto's heb ik in Photoscpae een collage gemaakt: (klik op plaatje voor vergroting)


Als ze dan haar vleugels kwijt is gaat ze op zoek naar een holletje. Dat zal het laatste moment zijn dat ze daglicht ziet, want daarna komt ze nooit meer uit de grond. Ze blijft dan eitjes leggen tot ze dood gaat.
En dat kan heeeeeel lang zijn. Er zijn koninginnen die wel 20 jaar oud worden!!!!

Ik liet haar zelfs even over mijn hand lopen:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten