zaterdag 1 juli 2017

Herfstspin (Metellina Segmentata)



Vandaag in mijn achtertuin een herfstspinnetje gespot. Ze lijkt een beetje op een kruisspin maar de rugtekening is anders. Bij de herfstspin is het driehoekige deel licht met donker binnenin, bij de kruisspin is dat omgekeerd. Het determineren was dus een beetje lastig. het duurde even voordat ik het zeker wist. En eigenlijk kwam het door een opmerking die ik las over de herfstspinnen:

Ze behoren tot de familie strekspinnnen (Tetragnathidae). Ze hebben een langer achterlijf en lange fijne poten. Typerend voor deze spinnen is dat ze goed kunnen camoufleren op de stengel van een plant. En laat dat nou net zijn wat ik zag toen ik hem spotte: leuk maar puur toeval:



Je ziet dat hij zich hier helemaal om een stengel heeft gedraaid. Keurige camouflage dus.
Er is nog iets grappigs over deze spinnetjes te vermelden. De mannetjes houden zich vaak op bij het web van een vrouwtje. Als er een prooi in haar web komt proberen ze haar voor te zijn, wie het eerst de prooi heeft pakt hem in in draden en biedt dat aan het vrouwtje aan. Als zij er dan van eet, gaat het mannetje met haar paren. Daarna probeert hij t pakketje weer af te pakken om dezelfde truc weer bij een ander vrouwtje te proberen.
Ik heb echter alleen het spinnetje gezien, geen web of andere spinnetjes. Maar ik ben bijzonder blij met deze foto's.

Fotogegevens van de eerste foto:


Van de tweede foto:

Beide foto's zijn gemaakt met de macro extension tube set van MEKE (4 tussenringen)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten