vrijdag 7 juli 2017

Vuurwants ( Pyrrhocoris apterus)


Ik zag hem al een paar keer in mijn tuin, deze felgekleurde kever. Vandaag zag ik er meer, in hetzelfde hoekje en heb ik ze gefotografeerd. Het blijkt de vuurwants te zijn. De naam  komt uit het Grieks: pyrrho betekent rood, coris betekent insect, en apterus betekent zonder vleugels. Dat is niet helemaal waar: ze hebben wel vleugels, maar kunnen er niet mee vliegen omdat ze ingekort zijn.
De helderrode kleur met de zwarte vlekken en lichaamsdelen is kenmerkend voor deze wants.
De kop is altijd zwart en heeft geen vlekken. De paarsrode ogen staan aan de zijkant. Dan volgt een vierkant rood halsschild met een zwarte vlek in het midden. Achter het driehoekige zwarte schildje liggen de voorvleugels, waarop vooraan een ronde kleine zwarte stip zit en achteraan een grote zwarte ronde stip. Het achterste deel van de vleugels is zwart.
Dit kun je op mijn foto allemaal erg goed zien.

Volwassen vuurwantsen overwinteren  in grote groepen onder stenen, bladeren of in de grond. In mei komen ze tevoorschijn en zoeken elkaar op voor paring. Deze is bijzonder te noemen: ze kan wel 12 uur of tot 7 dagen duren, om te voorkomen dat het vrouwtje met andere mannetjes paart. De concurrentie is namelijk groot omdat ze in groepen leven, vandaar.

In de zomer worden de eitjes in tunneltjes afgezet. Daaruit komen de juveniele wantsen of nimfen tevoorschijn. Deze hebben geen vleugels en dus ook geen stippen. Ze doorlopen 5 stadia (nimfen stadia) met telkens een vervelling waarna ze groter worden. In de laatste stadia kun je duidelijk donkergekleurde flapjes zien die de vleugels worden.

Als het een beetje meezit ga ik dat in mijn tuin allemaal meemaken en hoop ik ook van de nimfen mooie foto's te maken.

Hieronder een foto van het plantenhoekje waar de tot nu toe 4 wantsen die ik heb gezien zich ophouden:



Ze lopen best wel snel dus scherpe foto's van ze maken viel niet mee:


Op deze foto kun je goed zien dat de onderste stip o.a. uit twee vleugels bestaat die over  elkaar heen  geslagen liggen: (rode vleugels met stippen en een zwarte rand)




Twee heb ik er gezien in het paar-stadium:




Ik vind het leuk dat ik dit bijzonder mooie insect in mijn eigen tuin heb gezien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten