dinsdag 25 juli 2017

Schors glanskever ( Glischrochilsus Quadripuncta )


De wetenschappelijke naam is bijna niet uit te spreken dus blijven we maar gewoon bij de algemene naam: dit is de schorsglanskever. Het was een hele zoektocht voor ik hem had gevonden op internet. Ik had hem nog nooit eerder gezien, dit piepkleine zwarte glanzende kevertje.
Bij mijn wandeling bij Kasteeltje Cranendonck op 02-06-1017 zag ik hem zitten op een plant. Ik heb er helaas alleen deze foto van.
Er is verder niet veel te vinden over deze kever, alhoewel ze wel vrij algemeen voorkomt in Nederland. Er zijn wel 90 soorten glanskevers.

Het zijn insecten die behoren tot de kevers, kleine kevers waarvan het schild eivormig is. Ze worden slechts 1/2 cm groot en hebben meestal saaie kleuren. Op de schilden staan rode vlekken of gele banden. Ze leven van rottende planten, plantensappen en vruchten van planten.
De kevers leggen hun eitjes in de bloemen. De larfjes kruipen na een kleine week uit de eitjes. Gedurende een kleine maand eten de larven stuifmeel en nectar. Dan kruipen ze de grond in, waar ze zich verpoppen. In juni komt dan een nieuwe generatie kevers tevoorschijn. In de herfst graven die zich weer in de bodem om te overwinteren, tot ze in de lente weer op de bloemen afvliegen.
Als de bloemen al in volle bloei staan, richten de kevertjes geen schade aan. maar staan de bloemen in de knop, dan knagen ze de knoppen stuk. Dan breken ze de zaadvorming in de knop



Geen opmerkingen:

Een reactie posten