zaterdag 8 juli 2017

Schorpioenvlieg (Panorpida)


mannetje

Op 22 juni zag ik langs de Buulder AA deze kleine bijzondere vlieg langs de waterkant.
Het is de schorpioenvlieg.
Bijzonder, omdat ze behoort tot de oudste insecten ordes die een volledige gedaanteverwisseling ondergaan.

Ik zal eerst even uitleggen wat dat betekent:
ei - larve - 3 tot 5 vervellingen - pop - (uitwendig rust, inwendig complete vormverandering) - imago (volwassen insect)
zoals bv rups naar vlinder, made naar vlieg of mug, engerling naar kever.
Dat houdt ook in dat de als larve doorgebrachte tijd vaak vele malen  langer is dan als insect. De eendagsvlieg is daar een mooi voorbeeld van.

Dit vliegje is maar 1 tot 21/2 cm groot. De vleugeltjes zijn gevlekt. De kop heeft een soort snavel met kaakjes op het uiteinde. (foto is niet van mij maar van internet)


De mannetjes zien er gevaarlijk uit, maar ze zijn het niet. Op het achterlijf hebben ze een soort tangvormig orgaan wat lijkt op de staart van een schorpioen. Het wordt omhoog gekruld gedragen. Dat is niet gevaarlijk, het wordt gebruikt  bij de paring om het vrouwtje vast te pakken. Het heeft ook geen angel. De vrouwtjes hebben zon orgaan niet. Hun achterlijfje loopt uit op een punt:


vrouwtje

Als bruidsschat spugen de mannetjes lekkere slijmballetjes op het blad waar het vrouwtje dol op is.
Het vrouwtje legt haar eitjes in een kuiltje in de bodem. De larven lijken op donker gekleurde rupsen. Ze leven in de gangen in de bodem en eten dood organisch materiaal en doorlopen bovengenoemde stadia.

Ze komen voor  op lage vegetatie op vochtige beschaduwde plekken. Waar ik hem zag was ook zo'n plek. Het zijn echte roofinsecten: ze eten dode insecten maar ook honingdauw (zoete uitscheiding van bladluizen)

Jammer dat ik geen scherpe foto heb. Maar ik wilde deze foto toch graag posten. Ik zal nog eens terug gaan naar die plek om een beter shot proberen te maken.

Op 07-08-2017 zag ik een schorpioenvliegje in mijn tuin, een vrouwtje: zie mijn blog van 07-08-2017. Zie ook mijn blog van 16-08-2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten