dinsdag 18 juli 2017

Stalvlieg in mijn tuin (Stomoxys Calcitrans)


Als ik het goed gezien heb is dit de stalvlieg. Maar ik weet het niet zeker. Het kan ook de bloemvlieg zijn, die lijkt er erg op. Beetje vreemd om die in mijn tuin te zien, want meestal houden ze zich op in de buurt van stallen of waar vee is. En dat is beide hier niet het geval.
De stalvlieg is eigenlijk een vermomde steekvlieg. Hij lijkt heel erg op de huisvlieg. Maar er zijn wel wat verschillen.
De stalvlieg kan steken, de huisvlieg niet. De stalvliegen zijn kleiner (5-7 mm)  dan de huisvliegen (7-9 mm). Ze hebben een dambordachtig patroon op de bovenkant van het achterlijf.


Ze hebben een recht vooruit stekende zuigsnuit (de huisvliegen hebben de snuit omlaag), waarmee ze venijnig kunnen steken en bloed opzuigen. Dat doen ze meestal smorgens vroeg of laat  op de dag. Op het heetst van de dag rusten ze uit op paaltjes of op planten.
Meestal steken ze dieren (koeien en paarden) maar soms ook mensen of andere dieren als er geen koeien of paarden in de buurt zijn. Ze hebben bloed nodig om te overleven, en de vrouwtjes hebben ook bloed nodig om eieren te kunnen produceren.

Ik vind het geen leuke beesten. Dieren kunnen enorm geplaagd worden door dit insect en er heel veel last van hebben, zeker op warme dagen. Als ze veel gestoken worden kunnen ze erg verzwakken.
Maar goed, er zat er dus een in mijn tuin, en het was natuurlijk wel leuk om hem te kunnen fotograferen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten