zaterdag 1 juli 2017

Dode groene keizersvlieg (Lucillia Caesar)


dooie...maar mooie vlieg

Soms vind je wel eens een dood insect. Feitelijk niets bijzonders. Maar sinds ik in het bezit ben van mijn macrolenzen vind ik het interessant om het diertje toch nog eens door mijn lenzen te bekijken. Omdat hij dan niet meer beweegt. Je kunt hem dan van alle kanten rustig bekijken.

Nu kun je bij een dood insect niet spreken van mooi maar op de een of andere manier vond ik het toch wel wat hebben wat ik zag door mijn lens. Ik besloot er een paar foto's van te maken. Deze is er een van.
Ik had hem voorzichtig met een pincet op mijn houten tafel gelegd. Achteraf bekeken doet de bruine achtergrondkleur het goed bij het insect. En omdat hij er ook nog eens haarscherp op staat vind ik het eigenlijk wel een mooie zeer geslaagde foto die ik graag met jullie wil delen. Hij ligt er als het ware "mooi bij" zal ik maar zeggen.

De groene vlieg is sowieso een heel mooi insect om te fotograferen. Vooral als de zon schijnt. Dan glinsteren die gouden en metaalachtige kleuren waanzinnig mooi in het zonlicht. Hier volgen nog een paar foto's die ik gemaakt heb:





De wetenschappelijke naam is Lucillia Caesar. Hij behoort tot de zgn bromvliegen. Wordt ongeveer 11 mm lang en komt voor van mei tot oktober. Hij voedt zich voornamelijk met stuifmeel en nectar, vandaar ook dat ik hem nu vaak zie op mijn schermbloemen. De larfjes ontwikkelen zich in aas en wonden van schapen.

De groene keizersvlieg is een van de eerste vliegen die op dode dieren afkomt en wordt dus gebruikt in de forensische entomologie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten