woensdag 12 juli 2017

Roestbruine bladsprietkever (Serica Brunnea)


Dit is de roestbruine bladsprietkever.  Ik zag hem in een op zijn kant staande teil achter in mijn tuin waarin een bodempje water stond. Of hij daar nu per ongeluk in terecht is gekomen of dat hij een waterkever is weet ik eigenlijk niet. Maar zwemmen kon hij als de beste. Hij had gezelschap van een paar anderen. Ik besloot er een paar foto´s van te maken. Ik vind deze foto wel een bijzonder, omdat hij hier een soort van luchtbel aan zijn snuit heeft hangen. Toeval ? Of misschien ook niet en is het een manier om aan zuurstof te komen onder water.

Hij wordt vaak gezien bij houtige gewassen zoals buxus. Ik heb idd een buxushaagje vlak bij de vindplaats.
Deze kever wordt ongeveer 11 mm lang. Is egaal bruin van kleur. Hij heeft een rond bol lichaam. Het dekschild is groot en glanzend en heeft lengtegroeven. wat op deze foto goed is te zien. Verder heeft hij korte tasters, waarvan de top knotsvormig is met waaiervormige uiteinden. Deze gebruiken de mannetje om vrouwtjes op te sporen om te paren.

De larven (engerlingen) zijn schadelijk. Ze leven 2 jaar onder de grond en vreten dan aan de wortels van grasvelden. Onderstaande foto laat een larve zien. Deze foto had ik al eerder in de buurt van mijn teil gemaakt, echter onder een steen. Ik wist toen nog niet wat voor larve het was.




De volwassen kevers leven maar maximaal 1 maand en eten dan nectar en stuifmeel.
En hij kan heel hard lopen. Dat heb ik ook gezien, toen hij eenmaal weer op het droge was.

Ook van deze foto´s heb ik een collage gemaakt met Photoscape:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten