zondag 23 juli 2017

Ringpootroofvlieg in mijn tuin ( Machimus Cingulatus )

Gisteren zeg ik een best wel grote roofvlieg in mijn tuin. Hij zat op mijn klim-hortensia in de zon en bleef daar ook rustig zitten zodat ik veel foto's van hem of haar kon maken.


Het bleek de in onze tuin meest voorkomende ringpoot roofvlieg te zijn. Dit is een vrouwtje: ze heeft nl een puntig achterlijf.


Ze behoort tot de roofvliegen. Roofvliegen hebben een langgerekt lichaam. Ze maken jacht op andere insecten. Ze worden 10-15 mm lang en hun spanwijdte kan tot wel 40 mm rijken. Ze vliegen van eind mei tot september.


Er zijn heel veel soorten roofvliegen en ze lijken allemaal erg veel op elkaar. Dus om uit te zoeken welke het precies is moet je veel macro's maken en goed vergelijken. De ringpoot roofvlieg is echter wat makkelijker te herkennen: de pootjes zijn geringeld wat je op onderstaande foto goed kunt zien.


Ze jagen op cicades, muggen en andere insecten, die ze vanaf een speciale uitkijkplek benaderen, dan vangen en vervolgens weer terugkeren naar die speciale plek om daar de prooi op te eten.
Het zijn snelle en behendige vliegers.


Ze hebben een korte priksnuit waarmee ze de prooi doorboren en vervolgens het insect leegzuigen. De kop is sterk behaard om de ogen te beschermen tegen de spartelende prooi. Dat kun je op deze macro allemaal mooi zien.

Maar goed, ze mag dan wel bijzondere poten hebben, ik vind het toch maar een eng beest om te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten