dinsdag 28 januari 2020

De boom van het jaar (verkiezing)

Vandaag hoorde ik op de radio iets over "boom van het jaar" en een verkiezing. Daar moest ik meer van weten. Ik hoorde nog net dat je moest gaan naar www.boomvanhetjaar.nl.
Ik had er nog niet eerder van gehoord maar blijkbaar was vorig jaar ook al een boomvanhetjaar verkiezing. Daarbij heeft een vakjury per provincie een boom genomineerd uit wel 148 enthousiaste, emotionele, historische verhalen. De winnaar van vorig jaar is geworden De Heksenboom van Zwarte Kaat uit Bladel.

Hoe dat verhaal gaat kun je hier beluisteren: https://youtu.be/PtcUkmwtSXE

Deze boom nu gaat dit jaar ons land vertegenwoordigen bij de

Europese Tree of the Year verkiezing 

Om hopenlijk een nog prestigieuzere titel te bekomen: Europese Boom van het Jaar.

Bij deze verkiezing gaat het niet om de leeftijd, de grootte of hoe mooi hij is maar om het verhaal en de relatie met mensen.
Treehunter Rob McBride gaat langs alle 17 europese bomen die afgevaardigd zijn door de deelnemende landen en de eerste die hij daarbij bezoekt is deze heksenboom. En wij mogen tussen 1 en 29 februari ook onze stem uitbrengen op 2 bomen. Wat leuk!
Het is een initiatief van SBNL Natuurfonds, de enige landelijke natuurorganisatie die haar fondsen inzet om particulier natuur- en landschapsbeheer te ondersteunen. 

We weten allemaal dat er de laatste decennia ontzettend veel bomen worden gekapt, overal ter wereld. Daardoor gaan ook kostbare oerbosjes verloren. Natuurorganisaties proberen zich hier zoveel mogelijk tegen te verzetten. Want oude bomen zijn ook een soort van monumenten: ze zijn vele malen ouder dan wijzelf en hebben vaak een bijzonder verhaal en die worden vaak generaties lang doorgegeven. En als je nagaat dat sommige bomen eeuwen oud zijn, zoals bv de sequoia's, kunnen dat dus ook hele oude verhalen zijn. Dat kunnen allerlei verhalen zijn, maar allemaal hebben ze eoa emotionele waarde (persoonlijk, maatschappelijk of misschien wel historisch) die bewaard en herinnerd moeten blijven. En zeg nou zelf: wie heeft er niet een verhaal verteld op een bankje rondom een boom die op het schoolplein stond? Als bomen oren en een mond hadden.....

Wil je meer weten over bijzondere oude bomen in ons land, kijk dan hier:


Om bij het thema bomen te blijven: ik heb enkele leuke blogposts geschreven met bomen in de hoofdrol....misschien ook leuk om te lezen:


http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/search?q=methusalem

Ik vind het een leuk initiatief en ben benieuwd welke boom en diens verhaal ermee verbonden er als winnaar uit de bus komt.

Voor nu hou ik het even bij mijn mooiste boom, weliswaar zonder verhaal maar toch: een mooie populier aan de Bisonbaai in de Ooypolder bij Nijmegen:


Update 09-02-2020: hier kun je je stem uitbrengen:


Ik heb mijn stem uitgebracht op: 

Ginko van Daruvaru:
Het is een prachtige Japanse notenboom van wel 242 jaar oud die in Kroatie staat ennaast een kasteel groeit. Het verhaal gaat dat deze boom verliefd is op de boom die naast hem staat. Ze hebben dan ook de namen Adam en Eva gekregen. Ze zien er schitterend uit en dat zien de mensen ook. Een heerlijke boom om te knuffelen, te spelen, weg te dromen, kortom een zeer geschikte boom voor interactie tussen mens en natuur. En daar gaat deze verkiezing over!


Mijn 2e stem gaat uit naar:

De bewaker van het gezonken dorp:
Een grove den van wel 350 jaar oud, die staat in Tsjechie. Een bijzonder mooie boom die laat zien hoe sterk ze is en goed bestand is tegen de grillen van het klimaat en menselijk handelen. Zij heeft de naam Koningin van de overstroomde vallei gekregen. Ze groeit op een rotsachtige uitloper van de oever van de Vír-dam is vernoemd naar het ondergelopen dorp Chudobín, dat werd opgeofferd voor de bouw van een stuwmeer. s'Nachts hoor je er de wind door de vallei waaien. Daardoor is de legende ontstaan van de duivel die snachts onder de bomen voor de bewoners speelt. 


Ik ben benieuwd welke boom het gaat winnen. Ik persoonlijk vind dat deze boom het wel verdient!

De stemmen voor de Europese Boom van het Jaar 2020 zijn binnen!

De winnaars zijn:

1 - BEWAKER VAN HET GEZONKEN DORP, REPUBLIEK TSJECHIË
2 - GINKO VAN DARUVAR, REPUBLIEK KROATIË
3 - DE EENZAME POPULIER, RUSSISCHE FEDERATIE

Leuk, 2 ervan waren ook mijn keuze!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten