zondag 12 mei 2019

Eerste Nationale Vleermuistelling


Op 25 en 26 mei wordt de allereerste Nationale Vleermuistuintelling gehouden. We hebben al veel tellingen gehad: die van de vlinders, bijen, tuinvogels, mollen, egels, spinnen en dan nu de vleermuizen. Leuk! Want ze schijnen ook in onze tuinen voor te komen: dat klopt, ik heb ze ook al eens rond schemering over mijn gazon zien scheren.

En er zat er zelfs een in mijn huis! Een bijzonder moment in juli 2016: ik hoorde al een paar dagen een ritselend geluid achter een kastje bij mijn computer. Ik was bang dat het een muisje was of zo. Toen ik ging kijken zat er een vleermuisje klem tussen de muur en het kastje (niet veel meer dan 1 a 2 cm. Ik heb toen handschoenen aangedaan, je weet nooit of zo'n beestje bijt, en heb hem in een bakje gedaan, dekseltje erop en heb hem toen achter mijn tuinhuisje in een hoekje neergezet. Daar heeft het even kunnen bijkomen en een half uurtje later was hij weg. Het was denk ik een grootoorvleermuisje, een kleintje nog. Hoe hij hier zo achter mijn kastje terecht heeft kunnen komen is mij een raadsel!:


In ons land zijn 21 soorten vleermuizen waargenomen waarvan er een aantal regelmatig zelfs in onze woonomgeving is te zien. Daarvan komen er 7 soorten (redelijk) algemeen voor, zijn er 9 soorten vrij zeldzaam tot zeer zeldzaam en 3 andere soorten zijn de afgelopen 50 jaar geheel uit Nederland verdwenen. En 2 soorten zijn als dwaalgast slechts 1 keer in Nederland waargenomen.

Baardvleermuis, Bechsteins vleermuis, Bosvleermuis, Brandt's vleermuis, Bruine of gewone grootoorvleermuis, Franjestaart, Gewone dwergvleermuis, Grijze grootoorvleermuis, Grote hoefijzerneus, Grote rosse vleermuis, Ingekorven vleermuis, Laatvlieger, Meervleermuis, Mopsvleermuis, Noordse vleermuis, Rosse vleermuis, Ruige dwergvleermuis, Tweekleurige vleermuis, Vale vleermuis, Watervleermuis

Op de site van Vleermuisnet: http://www.vleermuis.net/vleermuis-soorten staat een mooi overzicht van alle soorten en worden ze beschreven. Een mooie site die erg de moeite waard is om te bekijken.

Waar ze voorkomen, hoe ze eruit zien, hoe en waar ze jagen, wat ze eten en nog heel veel meer.

Overal waar het donker is, waarwater is en waar groen is, komen vleermuizen voor! Ze dragen bij aan het in toom houden van de aantallen steekmuggen en de voor groente, fruit en tuinplanten schadelijke nachtvlinders en kevers. Gemiddeld eet een vleermuis per nacht wel zo’n duizend insecten!
Grote kans dus dat je er ook een ziet. Ga op 25 en 26 mei bij schemering ( = na zonsondergang rond 21.40 uur) een uurtje in de tuin zitten en kijk of ze ook in jouw tuin rondvliegen. Ik ga dat in iig zeker doen. Het is niet alleen leuk maar ik ben ook heel benieuwd hoeveel ik er zal zien.

Om het silhouet van een vliegende vleermuis goed te kunnen zien, moet je een plekje zoeken van waaruit je vrij zicht hebt op een stuk avondhemel. Bij voorkeur met ook wat zicht op een boom of struiken.

Hier kun je een mooie zoekkaart downloaden om ze te herkennen (grootte en manier van vliegen):
https://www.zoogdierwinkel.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Zoogdiersoorten/Vleermuizen%20algemeen/downloads/zoogdierkaart-digitale-verspreiding-def.pdf

Je kunt de vleermuizen ook filmen en dan op Youtube zetten of  delen via Facebook, Twitter, LinkedIn, of  via WeTransfer naar info@zoogdiervereniging.nl sturen.

Ik heb meteen maar een account aangemaakt bij de Jaarrond tuintelling! :-)

(info Naturetoday: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=25150)

Op een van mijn wandelingen zag ik een vleermuiskast in een boom: zie mijn blog:
http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/search?q=vleermuis+kast




https://www.tuintelling.nl/nieuws/25-en-26-mei-de-eerste-nationale-vleermuistuintelling

https://www.zoogdiervereniging.nl/sites/default/files/imce/nieuwesite/Vleermuiszoekkaart2019.pdf

Op zondagavond rond 22.00 uur heb ik denk ik de gewone dwergvleermuis gezien, ahv zoekkaart (vliegggedrag) geconcludeerd:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten