donderdag 30 mei 2019

Gele strontvlieg met schimmel Entomophthora muscae

Vandaag zag ik tijdens mijn wandeling met mijn hondje in de berm langs een maisveld een bijzondere verschijning. Het was een gelig insect wat ik dacht nog niet te hebben gezien. Ik maakte er met mijn gsm een foto van om er later op de pc eens goed naar te kijken.

Het bleek een gele strontvlieg die door een schimmel was besmet, en wel de Entomophthora muscae ofwel de insectendodoer van de vlieg:


Toen herinnerde ik mij dat ik hier al eens eerder een blog over heb gemaakt:

Het is een parasitaire schimmel. Parasitaire schimmels van het genus Entomophthora beïnvloeden het gedrag van hun slachtoffer voordat ze die doden. Wereldwijd zijn er ongeveer 150 soorten bekend. Ze parasiteren vele soorten insecten, waaronder vliegen, oorwormen, wantsen, cicaden, sprinkhanen enz....Je ziet ze het meest in de lente en in de herfst.Iedere soort uit het geslacht Entomophthora is aangepast aan zijn eigen gastheer. Zo maakt de soort Entomophthora muscae slachtoffers bij vliegen.
Men noemt deze schimmels ook wel klapkonten, omdat het lichaam van het aangetaste insect openbarst als de schimmel rijp is.

De sporen van de schimmel kiemen en groeien tussen het uitwendige skelet tot binnenin het lichaam. Daar vermenigvuldigt de schimmel zich snel en bereikt uiteindelijk de hersenen. Als het insect bijna helemaal door de schimmel is overwoekerd beïnvloedt de schimmel het gedrag zodanig dat het geparasiteerde insect met zijn laatste krachten zo hoog mogelijk in een plant klimt. Het geïnfecteerde zombie-insect, die dan geen eigen wil meer heeft, sterft vervolgens in een typische houding meestal ondersteboven bovenaan een grasstengel. Deze houding wordt ook aangenomen om de kans op infectie van een volgend insect te verhogen. Zo'n houding zou nl. duiden op sexuele ontvankelijkheid en onweerstaanbaar zijn voor paringspartners. Als het insect overleden is, begint de uitgroei van de schimmel op de zwakke, zachte plekken tussen de platen van het uitwendige skelet, en komen de sporendragende schimmeldraden tevoorschijn. De sporen zijn voorzien van een speciale, zeer kleverige slijmlaag zodat ze heel gemakkelijk aan een volgend geschikt insect blijven kleven. Omdat de vlieg zo hoog in de plant zit worden de sporen van de schimmel heel goed verspreid. Andere vliegen die in de buurt komen raken zo ook besmet. Een optimale manier van verspreiden dus: (info Nature-today)

Ik vind het geen leuk gezicht, dit drama voor deze vlieg: het kan zijn dat het diertje op dat moment nog niet was overleden. Er ontstaan nl. eerst witte banden op het achterlijf die de sporen bevatten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten