maandag 20 mei 2019

Grote aardslak (Limax maximus) gezien

Nu er weer veel regen is gevallen zie je overal weer slakken opduiken. vandaag zag ik een slak die ik nog niet eerder had gezien, en die ook niet vaak te zien IS, dus dat was best wel bijzonder. Ik heb de foto's met mijn gsm gemaakt, omdat ik met mijn hondje aan het wandelen was. De slak die ik zag was de Grote aardslak (Limax maximus): ook wel grote raspschelp en tijgerslak genoemd:


Het is een naaktslak, en heeft dus geen huisje. Daarom is hij bijzonder kwetsbaar bij droogte en vorst en zul je hem eigenlijk alleen snachts zien. Onder het mantelschild (de verdikking achter de kop) zit echter nog een rudimentair overblijfsel van een slakkenhuisje in de vorm van een klein kalkschijfje, wat het schildje wordt genoemd. Op dit schildje zijn de groeilijnen te zien. De anatomie komt overeen met die van de gewone wegslak en andere naaktslakken.
Het is de grootste naakstslaksoort in Europa! Hij kan tot 15-20 cm lang worden. Hij is prachtig getekend: de kleur is grijs tot bruin met meestal een karakteristieke donkerbruine tot zwarte strepentekening op het deel achter het mantelschild; het mantelschild zelf is gevlekt, bedekt bijna de helft van het lichaam en de achterzijde ervan eindigt in een punt.
De strepen- en vlekkentekening verschilt per dier maar kan ook helemaal ontbreken. De ademopening is donker gevlekt en zit achter het midden van het mantelschild. Deze slak is een echte alleseter: hij eet vooral paddenstoelen en planten, maar ook aas en zelfs soortgenoten (kannibalisme) en volgens de literatuur eet hij zelfs kattenbrokjes uit je schuur.



Ik vond hem prachtig om te zien. Zoiets maak je niet vaak mee. Waarom hij nu overdag tevoorschijn kwam weet ik niet. Hij kroop in een steegje, omgeven door alleen maar schuttingen. De grootste kans om hem tegen te komen is in bossen en andere dichtbegroeide plaatsen waaraan deze slak zijn voorkeur geeft. Hij kan echter niet tegen vorst, en daarom zie je hem ook wel  bij bebouwing, zoals kassen, brandhoutschuurtjes, composthopen of garages. Daar heeft hij een grotere kans om de winter door te komen. Zijn lichaam bestaat voor 90% uit water dus je kunt je voorstellen dat hij vorst dan niet overleeft. Maar ook holle bomen en houtstapels zijn een goede plaats en vaak worden daar grote groepen aangetroffen. Deze bijzonder slak kan als hij geluk heeft tot 3 jaar oud worden.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten