maandag 13 mei 2019

Wandeling Looserplas

Vandaag een korte wandeling bij de Looserplas in Budel-Dorplein gemaakt. Niet dat ik het daar niet leuk vind, het is een prachtig gebied maar vandaag liepen er grote honden los, die plotseling vanuit het niets opdoken, en ik voelde me er niet op mijn gemak. Voor loslopende honden is nl. een apart omheind gedeelte  gemaakt:


Ik heb al eerdere blogs gemaakt over dit natuurgebied. Het is een voormalig gebied met heide en vennen; het is eigendom van de zinkfabriek. De zinkfabriek is in 1892 opgericht door de gebroeders Emile en Lucien Dor.
Een aantal jaren geleden is men overgegaan tot het uitdiepen van het gebied om zo goedkoop zand te winnen voor de afdekking van de jarosietbekkens op het terrein van de zinkfabriek. Hieruit is een prachtig natuurgebied ontstaan dat al snel door de Dorpleiners voorheen ‘de Côte Dor’ genoemd werd; prachtig blauw water met mooie zandstranden. Er zijn veel bomen aangeplant en al snel oogde het als een natuurlijke plas.

Ik heb dus maar een klein stukje gewandeld daar maar toch wel wat mooie foto's kunnen maken.


Dit is de mooiste foto van vandaag:




Op het hondengeblaf na, was het er vrij rustig; weinig vogeltjes en ook bijna geen insecten gezien. Maar wat een geluk: ik zag wel de galloway runderen:




















"Rundervlaai" haha
















Voor meer info over dit gebied:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten