zondag 18 februari 2018

3 (tortels) op een rij


Drie mooie Turkse tortels op een rij op de rand van mijn schutting:


Een prachtig gezicht: wat zijn ze mooi met hun nieuwsgierige koppies:


De Turkse Tortels voelen zich heel erg thuis bij mij in de tuin. Als ze koeren groeten ze ons. Ze zijn monogaam en doen hun naam eer aan: ze hebben wel 5 broedsels per jaar. Maar desondanks gaat het toch niet zo goed met deze tortels.
In de eerste plaats omdat ze nogal eens gedood worden door jagerskogels en dan als bosduifjes bij de poelier belanden.
En vandaag lees ik een ander minder leuk bericht op sovon.nl. In de herfst en winter komen regelmatig zieke tortels bij het Vogelhospitaal binnen die besmet zijn met trichomoniasis ("t geel"). Met verwacht dat er de komende maanden nog meer zullen sterven aan deze ziekte, die wordt veroorzaakt door een parasiet en voornamelijk voor komt bij duifachtigen, groenlingen en roofvogels die de zieke vogels eten. Er ontstaan ontstekingen in snavelholte, keel, krop en slokdarm (gele aanslag). Hierdoor hebben de vogels moeite met het innemen van voedsel en water  en kan het niet goed worden doorgeslikt. Met als gevolg dat de vogels verhongeren en soms stikken. Het verloop van de ziekte kan heel snel gaan.

Besmetting vindt plaats door onderling contact en via voer- en drinkplaatsen. Het is daarom belangrijk dat bij het voeren van vogels de noodzakelijke hygiëne in acht wordt genomen. Dit om het doodgaan aan ziekten die via de voerplaats worden overgedragen, tegen te gaan. Het is belangrijk om voedertafels goed schoon te houden en regelmatig te onstsmetten met bv verdunde huishoudbleek, daarna goed af te spoelen en te laten drogen voor verder gebruik. Het badje met water moet daarbij ook niet vergeten worden. De ziekte is niet gevaarlijk voor mensen, honden of katten. Maar je moet altijd wegwerphandschoenen aandoen bij het schoonmaken van de voederplaatsen en bakjes, want vogels kunnen ook andere ziektes hebben. Daarna altijd goed je handen wassen.

Bij sterfte van vogels is het raadzaam om minder te voeren; nog beter is het om gedurende 2 – 4 weken te stoppen met voeren. Dode vogels kun je melden bij sovon.nl/dodevogels.

Maar goed dat ik dit bericht heb gelezen. Ik had er helemaal niet bij stil gestaan om elke dag de bakjes schoon te maken. En ik ga de vogels goed observeren. Wat ik tot nu toe gezien heb zijn ze actief en eten ze goed, dus hopenlijk blijft dat zo, want ik het wel gezellig zo met die duifjes in mijn tuin.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten