dinsdag 6 februari 2018

Foto's bewerken met DPP4

Leuke nieuwe software ontdekt van Canon, speciaal voor mijn eos spiegelreflexcamera. Elke EOS digitale SLR wordt nl. geleverd met een set krachtige, gebruiksvriendelijke tools voor je "digitale donkere kamer". Hoe leuk is dat! Het heet: Digital Photo Professional 4. 

Het is een snel beeldverwerkingsprogramma voor RAW opnamen dat is ontworpen om digitale imaging workflows te stroomlijnen. Je kunt instellingen als witbalans, dynamisch bereik of Picture Style wijzigen zonder de oorspronkelijke RAW gegevens te veranderen. Inclusief een retoucheerfunctie om witte of donkere stippen van afbeeldingen te verwijderen, een tool voor beelduitsnedes en de mogelijkheid van batch conversie. 

Doordat je het scherm in twee kunt delen kun je ook meteen het verschil zien tussen het origineel en je wijziging. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:


Ik heb als voorbeeld een foto genomen die ik afgelopen zomer op de heide in de Panbossen heb gemaakt. Het was die dag bewolkt. In dit geval heb ik het contrast en de highlights wat aangepast, waardoor de kleuren wat sterker zijn en er ook meer detail in de witte wolken en het gras te zien is. Ik heb de foto's onder elkaar geplaatst, het origineel bovenaan:



Er zijn heel veel mogelijkheden met dit programma.  Je kunt o.a. de witbalans wijzigen, de kleuren nog verder per kleur fijntunen, lenscorrecties aanpassen , je kunt de foto bijsnijden, verscherpen, een andere beeldstijl toepasssen: kortom: teveel om op te noemen.
Leuk: mijn eigen digitale DOKA :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten