zondag 24 maart 2019

Hommels herkennen aan hun vleugels

Vandaag kwam ik iets leuks tegen op de website van Naturalis. Dat kwam eigenlijk door een foto die ik had genomen van een dode hommel, waarbij de vleugeltekening zo mooi te zien was. Al zoekende naar info over deze hommel kwam ik op de site van Naturalis en las daar dat hommels te herkennen zijn aan hun vleugels. Want veel soorten zijn lastig uit elkaar te houden omdat ze dezelfde kleuren hebben, Naturalis deed daar onderzoek naar en ontdekte dat de adertekening bij elke hommelsoort anders is. Elke soort heeft een uniek patroon. Men heeft toen een app ontwikkeld waarmee je zgn knooppunten op  je eigen foto kunt aanwijzen en zo herkenning van het patroon en dus de hommelsoort tot stand komt. Het is de WingID app. Op deze app staan alle vleugels van de hommels.

Ik laat even zien hoe het werkt. Ik heb hiervoor deze foto gebruikt: een foto van een dode hommel is natuurlijk makkelijker, want hommels zitten nooit lang stil:


Je kunt heel mooi en precies zien hoe de vertakking van de aders loopt.

Dan ja je naar deze site: http://wing-id.naturalis.nl/
Klik op: get started
Kies een bestand (je foto) en klik op: upload photo:


Je foto wordt geladen (heb de foto even gedraaid naar rechts):


Nu moet je op je foto op de knooppunten klikken (waar aders elkaar kruisen), daar komen dan getalletjes bij te staan.


Je krijgt een melding als je alle knooppunten hebt gehad:


Klik op OK
Dit zijn de knooppunten van de vleugels van mijn hommelfoto:


Nu moet je hier nog aanklikken welke soort : ik heb gekozen bumblebee species (hommelsoort):


Klik vervolgens op identify photo:
En voila: het resultaat wordt meteen getoond: een 100% match:


Het is de veldhommel: een koningin!

Wat is dit leuk! En reuze handig. Al vind ik het zoeken op kleur en andere herkenningskenmerken ook altijd wel spannend hoor. Meestal doe ik een melding bij Waarneming, daar krijg je meestal ook een antwoord of het de juiste is. Ik heb het met deze ook gedaan, ben benieuwd of ze beiden hetzelfde herkennen.

Je kunt ook nog kiezen of je de plek wilt aangeven waar de foto is gemaakt en vervolgens op de kaart klikken voor een overzicht:


Leuke tip Naturalis, ik ga die zeker vaak gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten