woensdag 6 maart 2019

Nationale geluksdag 20-03-2019

Vandaag las ik in het AD een (natuur) artikel met de kop: "Waar bent u het gelukkigst".
Wij Nederlanders blijken al jaren in de top 10 van meest gelukkige volken te staan. En nou wil men een zgn "gelukskaart" samenstellen waarop locaties te zien zijn waar men dan zoal in ons land graag komt en zich goed voelt. Dus waar wij ons dan zo gelukkig voelen. Ons wordt gevraagd om dan zo'n plaats door te geven. Dat kan op deze website:

https://www.geluksplekken.nl/geluksplekken-van-ad-lezers/

Op onze internationale geluksdag op 20 maart zal dan deze kaart openbaar gemaakt worden. Best een leuk idee vind ik.

Waar wordt ik gelukkig van?
Ik wandel veel en heb in mijn omgeving al heel veel mooie plekken gezien waar ik heel gelukkig van wordt. In de regel zijn dat plekken waar water is (ven of meertje), mooie natuur (bos, heide) en plaatsen waar veel wilde bloemen groeien en een rijke insecten/dierenwereld voorkomt. Het klinkt misschien raar maar de plek waar ik het fijnste gevoel krijg is bij het RWZI in Soerendonk: de RWZI is de rioolwaterzuiveringsinstallatie van onze regio. Het waterpark zet o.a. schoon zuiveringswater om naar beekwater. Je kunt hier op een deel van hun terrein heerlijk wandelen langs de flowformcascade, vlooienvijvers, moerrassloten en biotoopvijver, maar ook langs de prachtige meanderende Buulder AA. Zie blogpost: http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/2018/07/de-schoonheid-van-de-buulder-aa-nabij.html

Moerassloten met trekpontje:




De mooie meanderende Buulder AA:


De Buulder AA:


Boerenweide:


Voor mij is dit een van de plekken waar ik het gelukkigst van wordt. Het ongerepte van een beeklandschapje waarvan de oude meandering is hersteld, zoals er vroeger zovelen waren, waar alles weer groeit en bloeit zoals het van oorsprong deed, de rust, schoonheid en gemoedelijkheid die ervan uit gaat, het gevoel van vroeger te ervaren. Ik heb deze plek dan ook doorgegeven. In mijn provincie had tot nu toe nog maar 1 persoon iets ingestuurd. 

Op de Geluksatlas kun je zien wat mensen hebben ingevuld: https://www.geluksplekken.nl/


Met hun stelling: 
"Een geluksplek is daar waar je samenvalt met iets dat wezenlijk bij je hoort. 
Als je vol vuur vertelt over jouw lievelingsplek, dan geef je eigenlijk een portret van jezelf"
ben ik het helemaal mee eens!


Aanvulling:
Wat leuk: ik kwam vandaag 17-03-2019 een document tegen (van 2012):"Gebiedsvisie Baronie Cranendonck" waarin  ik las dat onze gemeente zich erg inzet om  om de kwaliteit van het unieke landschap dat wij hier hebben te kunnen blijven behouden. Belangrijk daarbij zijn de Ecologische Verbindingszones. Deze zones lopen samen met de beken: De Weergraaf, de Buulder Aa en de Boschloop. Doordat deze waterlopen in het verleden zijn verdiept om meandering in het landschap tegen te gaan, vormen zij nu een bedreiging voor de kwaliteit van het gebied. De isolering van het gebied ten opzichte van haar directe omgeving vormt ook een bedreiging. De overgang van bos naar cultuurlandschap moet weer in beeld worden gebracht. En nu komt het: bij het laten hermeanderen van de beeklopen is het van belang om de belevingswaarde van deze hermeandering mee te nemen in het ontwerp en de uitvoering ervan. Het aanleggen van wandelpaden langs de meanderende waterlopen, waarbij de beleving van water wordt versterkt door een recreatieve uitwerking, is daar een goed voorbeeld van.

Ik gaf in dit blog al aan dat ik een geluksgevoel ervaar als ik langs de meanderende Buulder AA loop. De loop is hier inmiddels al hersteld. Ik heb niet gezien hoe het er voorheen was maar nu is het echt heerlijk om daar te zijn, vooral op een mooie zonnige dag. Dat ook de gemeente een grote waarde toekent een de belevingswaarde van deze meanderende beekloop versterkt dat gevoel alleen maar meer voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten