vrijdag 24 juli 2020

En flinke regenbui...is dat leuk voor de vogels of niet?

Vandaag een heeeeeel lang blog. Dus ga er maar even voor zitten.

Het is al een paar dagen drukkend warm. Maar vandaag was er geen zon. Ik was dan ook blij toen om 'n uur of drie een fikse regenbui naar beneden kwam. Goed voor de natuur ook. Maar of de tuinvogels daar ook zo blij mee zijn....ik vroeg het me af. Misschien hebben ze er wel een hekel aan. Al zijn er ook vogels die het niet deert of het regent of stormt.
Wetenschappers hebben ontdekt dat vogels over meer intelligentie en invoelingsvermogen beschikken dan wij beseffen. Zo is uit onderzoek gebleken dat vogels voelen dat er storm op komst is. Zij zijn nl. heel gevoelig voor veranderingen in luchtdruk. Als de luchtdruk omlaag schiet weten vogels dat zij moeten wegwezen en zoeken ze dekking. Misschien dat ze voor naderende regen ook wel zoiets voelen.

Ik zat lekker onder mijn overkapping en had al een tijdje mijn tuinvogels geobserveerd. Sommigen waren vlak voor de bui al in de lijsterbes bij de buren gevlogen. Kleinere vogeltjes doken de struiken in toen het begon te regenen.
Ik besloot om eens te kijken hoe ze zich gedragen tijdens zo'n regenbui. En dan ook foto's maken natuurlijk. En wat heb ik genoten.

Maar eerst was er vanmorgen paniek. Plots hoorde ik vader en moeder merel in de tuin bij de buren tekeer gaan. Eerst was het nog een onderdrukt 'poek-poek' wat ze riepen:

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/merel : 2e roep

Dat is een milde alarmgroep bij angst, als er mogelijk gevaar van de grond komt. In dit geval moet het een kat geweest zijn die te dicht bij hun jong in de buurt kwam. Later hoorde ik van de buurvrouw dat dat inderdaad zo was.
Maar al gauw ging dat geluid over in een hysterisch hoog geratel: een scherpe, harde,'tsjink-tsjink-tsjink'. Ook een alarmroep maar een die bedoeld is om zijn belager te laten schrikken. Het is een scherpe, harde, steeds snellere geluidsuitbarsting die eindigt in een langgerekte schreeuw, terwijl de merel wegvliegt. Het geeft ze een paar extra seconden geeft om het gevaar te ontvluchten.

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/merel   3e roep

Er was volledige paniek. Vervolgens hoorde ik het jong ook vreselijk krijsen. Het was hartverscheurend en ging door merg en been. Ik ging kijken in de steeg langs mijn huis maar het onheil vond plaats in de tuin van mijn buren. Dus ik kon niets doen. Mijn "kst kst"zette geen zoden aan de dijk. De paniek duurde zeker wel 15 minuten. Uiteindelijk werd het rustiger en tenslotte doodstil.....

Was ik zo blij dat ik mooie foto's had kunnen maken van de foeragerende jonkies in mijn tuin.....nu bekroop mij de angst dan een van de twee op gruwelijke wijze van het leven werd beroofd.

Het jongetje:


Het meisje:


Katten maken vogels niet dood om ze op te eten maar schijnen er om een of andere reden genoegen in te schenken om ze te kwetsen en er alleen maar mee te spelen. Hoe onrechtvaardig kan het ooit gaan in de natuur.
Ik was de hele ochtend van slag. Want als er jonge vogels elke dag in je tuin komen dan raak je daaraan gehecht. Tenminste...ik wel. Ik heb de merels vervolgens niet meer gezien......totdat het ging regenen.....

Daar was papa merel weer:


En daar is ook mama merel weer:


Gelukkig. Maar hoe zou het met de kleintjes zijn?
Daar kwam tijdens de regenbui het meisje uit de tuin van mijn buurvrouw aangevlogen en ging lekker veilig bij een grote houtduif zitten:


Wel slim want zo'n houtduif is erg dominant dus die laat zich niet zomaar belagen:


En na de regenbui zag ik ook het jongetje weer in de lijsterbes zitten:


GELUKKIG!!!
Ze zijn ongedeerd. Familie merels is nog compleet.

Nu weer even verder met de regenbui. Veel tuinvogels zoeken beschutting op de takken van bomen en gaan daar zitten wachten tot de bui over is. Echt. De kouwen en de merels zaten er wel een half uur. Ongelooflijk. De tenen van een vogel hebben een speciale werking, op het moment dat de vogel gaat zitten spannen automatisch de tenen rondom de tak, zo hoeft een vogel niets te doen aan spierkracht en blijft toch vast overeind zitten. Wel zo handig. Want het is een hele zit.
Nu was het vandaag niet koud, maar als het flink waait of bv stormt kan het flink afkoelen. Om niet onderkoeld te raken kunnen sommige vogels hun donsveren opzetten waardoor ze beter geïsoleerd zijn. Bovendien hebben vogels speciale poten die goed tegen de kou kunnen. Hierdoor verliezen ze amper lichaamswarmte aan de koude ondergrond.

Ik heb heerlijk zitten observeren en heb veel foto's kunnen maken. Ik zal de mooiste hier laten zien.

Er wordt eerst nog even lekker gegeten:




Een merel met een klein beetje leucisme. Vaak zie je dat die minder gezond zijn:


De tortelduiven kwamen nog gauw even wat broodkorstjes opeten:


En een lekker besje ging er ook wel in:


Een jonge ekster lust er ook wel wat van:


En een kauw: vogels van allerlei pluimage bezoeken de lijsterbes: het lijkt wel of hij "de bui" letterlijk al ziet hangen ;-):


En toen begon het inderdaad te regenen:


De kauwen bleven mooi in de boom zitten:


Het leek ze niet echt te deren: doordat de veren vet zijn glijden de meeste druppels van de veren af: 


"We zitten hier lekker hoog en droog, toch".....


En het bleef maar regenen...wel een half uur lang...Het lijkt wel of ze zitten te sippen. Maar dat is niet zo hoor. Een gezonde vogel kan dit allemaal wel aan hoor: hij houdt nl. zijn veren in topconditie zodat ze hem goed beschermen als dat nodig is.


"Ik word toch wel een beetje nat"....


En ook de duif schudde af en toe de druppels uit zijn verenpak:


Hehe....eindelijk hield het op met regenen.


Na een regenbui is het goed vogels kijken. Ze Komen uit hun schuilplek tevoorschijn en beginnen dan eerst met het drogen en fatsoeneren van hun verenpak. Dat was erg leuk om te zien. Ik heb er leuke foto's van kunnen maken: 
































Vervolgens kun je ze druk zien foerageren. Dat komt doordat insecten na een regenbui massaal tevoorschijn komen. Insecten schuilen voor de regen onder bladeren, onder een steen of in een holte. Is de regenbui voorbij, dan zoeken ze massaal naar voedsel om weer energie op te doen. En dat betekent dus voor vogels een makkie. Na een regenbui komen regenwormen naar de oppervlakte en zijn een makkelijke prooi voor bv de merels en zanglijsters. En wat ook grapig is: de winterkoninkjes en koolmezen hoor je tijdens een milde bui opeens veel harder zingen!

Gelukkig was dit vandaag gewoon een lekkere frisse bui. Als het stormt zie je helemaal geen zangvogels vliegen. Want dat kost ze teveel energie. Ze zoeken dan een schuilplaats in een dichte struik of conifeer. Soms kruipen ze in een nestkast.

En ach, af en toe een momentje noodgedwongen rust kan ook geen kwaad voor ze. Ik vond het in ieder geval keileuk om ze tijdens deze bui te observeren en mooie foto's te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten