woensdag 22 juli 2020

Leuk: vliegtuigen spotten vanuit mijn eigen tuin met mijn camera (1)

In mijn blog van 18 juli j.l. had ik het al over overvliegende vliegtuigen die ik gefotografeerd had.

https://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/2020/07/hoogvliegers.html

Waar ik woon komen veel vliegtuigen overvliegen. De meesten liggen op de route van Eindhoven naar het zuiden. Vandaag vloog er ook weer vanalles over. Zoals dit vliegtuig, komend vanaf richting Eindhoven richting zuiden: tijd 10:05 uur:


Ik was net op tijd om een foto te maken, direct erna vloog hij een dikke wolk in:


Ik heb de foto wat bijgesneden zodat het vliegtuigregistratienummer af te lezen is:


Een vliegtuigregistratienummer, of vliegtuigregistratie, is een unieke reeks van letters en cijfers die als identificatiecode voor vliegtuigen gebruikt wordt.
Alle landen aangesloten bij de International Civil Aviation Organization (ICAO) eisen dat vliegtuigen boven een bepaald gewicht geregistreerd worden bij de nationale luchtvaartorganisatie van het betreffende land.
Nadat het vliegtuig geregistreerd is, moet het registratienummer duidelijk op het vliegtuig afgebeeld worden. Omdat bij de meeste vliegtuigen het registratienummer op de achterkant van de romp wordt geplaatst, wordt het vaak het "staartnummer" genoemd (in het Engels: tail number).

Op dit vliegtuig is het registratienummer goed zichtbaar: GH QEN

Dit nummer wordt in het radioverkeer ook gebruikt: in dit geval dus de GH QEN, het gaat om een commerciële luchtvaartmaatschappij. In dat geval gebruikt men een code voor de maatschappij, (bijvoorbeeld KLM 887).

Het vliegtuigregistratienummer bestaat uit een prefix dat aangeeft in welk land het vliegtuig geregistreerd is, gevolgd door een nationale registratiecode die door de individuele landen wordt bepaald. Afhankelijk van het betreffende land, kan deze nationale identificatiecode numeriek of alfanumeriek zijn en bestaan uit 1 tot 5 tekens. Het prefix voor de luchtvaart maakt deel uit van de totale serie prefixen die aan een land is toegewezen voor radiostations.
In de militaire luchtvaart wordt vaak afgeweken van de nationale identificatiecode.

En nu wordt het leuk, althans: ik vind dat leuk. Op Wikipedia  kun je een tabel vinden met codes voor het land van registratie, en het patroon voor de overeenkomstige nationale identificatiecode. De tabel laat zien dat registratienummers voor Nederland bestaan uit de letters "PH" gevolgd door een streepje en drie letters.

In het geval van het vliegtuig op mijn foto  de 9 H QEN: het heeft niet de code die geldt voor Italie alhoewel het eiland wel tot Italie behoort, maar van Malta:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigregistratienummer:




Voor Nederland zijn dat de letter PH en 3 letters van het alfabet:


Maar het wordt nog leuker.  Ik was natuurlijk benieuwd wat voor een vliegtuig dit was. Ik heb al eens eerder zoiets uitgezocht met betrekking tot zeeschepen, en dat was ook al zo interessant. Zie mijn blog:

http://natuurfotografieanitasart.blogspot.com/search?q=vlissingen

Bij het zoeken kwam ik terecht op:

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/9h-qen




Het vliegtuig is om 7:40 uit Catania vertrokken en om 10.15 op Eindhoven geland. Moment van mijn foto was 10:05 uur.


Het vliegtuig is een model Boeiing B 737-800 ( bouwjaar 2018) met 189 zitplaatsen.





vlgs site van flighthera: https://www.flightera.net/nl/planes/9H-QEN

Vervolgens is het om 11:23 uur weer vanuit Eindhoven vertrokken richting Catania waar het om 13:55 geland is. En laat ik nou dat vliegtuig op de terugroute ook weer gefotografeerd hebben zonder dat ik dat wist natuurlijk: het moment van mijn foto was 11:46 uur:





Catania ligt aan de oostkust van het  van eiland Sicilië in Italië, aan de voet van de actieve vulkaan Etna. De stad telt ruim 300.000 inwoners en is een van de belangrijkste economische centra in het zuiden van het land. Het is na Palermo de grootste stad op dit eiland.
Catania is de tweede bestemming op Sicilië die door Ryanair vanaf Eindhoven Airport wordt aangeboden. De andere bestemming is Trapani, aan de westkust van het eiland.



Airport Catania - Fontanarossa: op de achtergrond de vulkaan Etna:



Ook hier staan de vluchten vermeld:



Wat is dit leuk. Weer heel wat anders dan natuur of beestjes fotograferen. En je kunt zoveel opzoeken op internet. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten