donderdag 23 juli 2020

Nieuwe F35 vloog recht boven mijn tuin over

De laatste dagen vliegen er weer veel F16's over. Nu ik een nieuwe camera heb waarmee ik ook onderwerpen van verder weg dichterbij kan halen heb ben ik daar lekker mee aan het oefenen en heb ik geprobeerd ze vast te leggen.




Als je inzoomt kun je zelfs de piloot zien zitten:



Afgelopen week zag ik ook al een ander leuk vliegtuigje:



https://defensiefotografie.nl/nieuws/alles-over-defender-europe-20/

https://defensiefotografie.nl/nieuws/alles-over-defender-europe-20/

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/controlevluchten-f-16

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/oefenen

Een F-35 of Joint Strike Fighter (JSF) zal in 2020 circa 85 miljoen dollar per stuk kosten.De F-35 is voor het ministerie van Defensie de beoogde opvolger van de F-16.
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/vliegtuigen-en-helikopters/f-35-gevechtsvliegtuig

In 2019 krijgt Nederland 8 F-35-gevechtsvliegtuigen. Daarvan worden er 6 gestationeerd in de Verenigde Staten voor het trainen van vliegers. 2 komen voor inzet naar Nederland.
Nederland leidt sinds oktober 2013 in de Verenigde Staten technici en 4 vliegers op om de toestellen in de testfase te vliegen en onderhouden. De eerste 6 technici en de eerste Nederlandse F-35-vlieger haalden in januari 2014 hun certificaat voor het nieuwe jachtvliegtuig. Het Nederlandse personeel verhuisde januari 2015 van Eglin Air Force Base in Florida naar Edwards Air Force Base in Californië voor de operationele testfase.

dagblad van het noorden
De F-35 werd voorheen vaak de JSF (Joint Strike Fighter) genoemd. De officiële benaming is nu F-35 Lightning II.
Nederland heeft de F-35A aangeschaft. Deze start en landt op normale banen. De B-versie, die verticaal kan starten en landen en de F-35C - voor vliegdekschepen - zal niet in Nederland komen. De F-35A is de vijfde generatie gevechtsvliegtuigen in Nederland.
Welke waren er nog meer?
1. Gloster Meteor-vliegtuigen, voortgestuwd door een straalmotor in plaats van een propellor. In 1944 bedacht men er het woord straaljager voor.
2. Hawker Hunter, volgde in 1955 de Gloster Meteor op.
3. Starfighter, werd in 1962 de nieuwe Nederlandse straaljager.
4. F-16, sinds 1979.
Waarom is de F-35 nodig?
Nederland vliegt sinds 1979 met F-16’s, maar deze zijn verouderd. Defensie geeft daarnaast nog twee redenen: Nederland wilde zoveel mogelijk opdrachten voor de industrie verwerven en werkgelegenheid creëren (economisch belang) en goed voorbereid zijn op toekomstige inzet. De F-35 is moeilijk te zien door radar (stealth) en is volgens Defensie ,,opgewassen tegen moderne dreigingssystemen die het luchtruim kunnen beheersen’’.
Hoeveel F-35’s heeft Nederland aangeschaft?
Dat waren er eerst 37. In oktober van dit jaar liet staatssecretaris Barbara Visser aan de Tweede Kamer weten dat Defensie negen extra gevechtsvliegtuigen wil kopen. Daarmee komt het totaal op 46. Hoeveel er uiteindelijk in Leeuwarden worden gestationeerd, is nog niet helemaal duidelijk.
Waren er niet al eerder F-35’s in Nederland?
Het eerste Nederlandse toestel was er al in 2013. Maar destijds was de aanschaf van de toestellen politiek nog omstreden, zodat er nooit veel bombarie omheen is geweest. Dat jaar viel wel het besluit om de toestellen aan te schaffen. Officieel komen er 37, maar er is sprake van dat het er mogelijk zelfs 51 zullen worden. Daarover komt in het voorjaar duidelijkheid. In 2016 maakten twee F-35’s belevingsvluchten in Nederland, zodat omwonenden konden kennismaken met het toestel en het geluid.
Wat vonden omwonenden van het geluid?
De overlast ten opzichte van de F-16 leek mee te vallen, bleek uit een artikel van de Leeuwarder Courant in mei 2016. De eerste indruk destijds: veel mensen hadden erger verwacht van het geluid van de F-35.
Is er een geluidsmeetnet?
De aanschaf van jachtvliegtuigen zorgt ook altijd voor veel binnenlands politiek gedoe. Rond de vliegbases in Leeuwarden en Volkel is een speciaal geluidsmeetnet aangelegd. Zo krijgt iedereen inzicht in het lawaai tijdens starts en landingen.
Heeft een F-35 al geoefend bij het militaire terrein De Vliehors?
Ja. Dat gebeurde op 13 juni. Op de Vliehors op Vlieland oefenen gevechtsvliegtuigen regelmatig met het gooien van bommen. De F-35 gooide in juni een oefenbom van 500 pond. De luchtmacht sprak destijds van ,,militaire luchtvaartgeschiedenis’’.
Hoeveel kosten de toestellen?
Het kabinet legde 4,5 miljard euro opzij voor de aanschaf van 37 toestellen. De negen extra kosten 1 miljard euro. Dat is grofweg 113 miljoen euro per stuk. Het is een prijs die tegenwoordig voor een goede topvoetballer wordt betaald. Ter vergelijking: Antoine Griezmann verkaste deze zomer voor 120 miljoen euro van Atlético Madrid naar FC Barcelona.
Waar wordt de F-35 gebouwd?

De F-35’s die naar Nederland komen, worden in Italië gebouwd. Dat gebeurt in de fabriek in Cameri. De Italianen bouwen tientallen toestellen die naar Nederland (vliegbases Leeuwarden en Volkel) komen. In het Amerikaanse Fort Worth - bij de Lockheed Martin-fabriek - wordt ook een aantal gebouwd. Fokker Hoogeveen levert een aantal onderdelen, onder meer voor de bekleding van de motor.
Welke wapensystemen zitten er op de F-35?
De F-35 is zwaarder bewapend dan zijn voorganger, de F-16. Nederland heeft de F-35A (de A-variant) aangeschaft. Deze heeft een ingebouwd boordkanon en twee wapenruimen.
Aan de buitenkant zijn ophangpunten voor luchtraketten tot maximaal 135 kilo en bommen en raketten tegen grond- en luchtdoelen. Ook zijn er twee brandstofleidingen om eventueel extra brandstoftanks op te hangen.
Wat draagt een piloot?
De vlieger is uitgerust met een lichtgewicht helm met een vizier. Iedere piloot heeft een pak aan met een individuele pasvorm ,,voor maximaal comfort’’, aldus de luchtmacht. Dit flight suit (pilotenpak) herbergt ook een zuurstofslang, een armbeveiligingssysteem, een zomer- en winteruitrusting, een jas met of zonder mouw, een broek die g-krachten kan weerstaan en schoenen met of zonder stalen neus.
Hoeveel plek is er in de F-35?
Er is ruimte voor één piloot.
Wat is de zogenaamde ‘beast mode’ van het toestel?
De F-35 kan in ‘beast mode’ vliegen, dat betekent dat alle bewapening aan de buitenkant hangt. Normaliter zijn de raketten aan de interne ophangpunten (achter luiken) opgehangen. Dat zorgt ervoor dat de F-35 gestroomlijnder is en in stealth (onzichtbaar voor de radar) kan vliegen.
Hoe blijft de F-35 onzichtbaar?
Dat komt door een een speciale coating die een deel van de radarsignalen blokkeert. De hoekige vormgeving van het vliegtuig weerkaatst de rest van de radarsignalen in andere richtingen dan die van het vijandelijke radarstation.
Is de F-35 te zien op Flightradar?
Nee, in principe is het gevechtsvliegtuig daar onzichtbaar. In juli 2018 is er wel een F-35 gespot op Flightradar24 , nabij Israël.
Wat is de bijdrage van de Nederlandse industrie?
Er zijn ongeveer 100 bedrijven betrokken bij de F-35. Dertig daarvan hebben rechtstreekse productie-opdrachten gekregen. Het leverde in 2018 ongeveer 2000 productiebanen op en nog eens 2000 (naar schatting) voor het onderhoud van de toestellen.
Het heeft het Nederlandse bedrijfsleven tot nu toe (januari 2019, red.) zo’n 1,5 miljard aan opdrachten opgeleverd. Tot 2045 zou het nog eens zo’n 9 miljard euro moeten binnenbrengen. Het onderhoud van de nieuwe toestellen is daar niet in meegerekend: dat zou Nederlandse bedrijven tot 2050 nog eens zo’n 13 miljard euro moeten opleveren.
Wat moet de F-35 gaan doen?
Defensie maakt melding van zes hoofdmissies die het gevechtsvliegtuig moet kunnen uitvoeren. Dat gaat onder andere om het verlenen van luchtsteun aan grondtroepen die in contact zijn met vijandelijke troepen, het verzamelen van inlichtingen (surveillance), vijandelijke vliegbases en vliegtuigen aanvallen, aanvallende vliegtuigen en kruisraketten aanvallen (luchtverdediging). Onder dat laatste valt ook het bewaken van het eigen luchtruim.


https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/oefenen

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/oefenen
foto 2125


Geen opmerkingen:

Een reactie posten