maandag 20 juli 2020

Sluipwesp hangt dood aan aan spinnenwebdraadje

Soms zie ik wel eens iets vreemds, zoals dit:



Zo op het eerste gezicht leek het wel een mug met vreemd genoeg bloed aan zijn lijf.... Dus ik maakte er meteen een paar foto's van en heb ze vergroot. Zo kon ik op mijn pc mooi inzoomen en haar nog beter bekijken.


Toen zag ik dat het helemaal geen mug was maar een sluipwesp, gezien de lange legboor. Haar determineren was ook nog best lastig, want ze lijkt wel 3 legboren te hebben, maar dat kan helemaal niet.


Ze zit ook niet onder het bloed: in de vleugels zit een heel zachte rose glans. De 2 extra slierten vormen het omhulsel waarin de legboor wordt opgeborgen als ze die niet gebruikt.


Ik heb haar aangemeld bij waarneming, maar de determinatie heb ik gedaan op internet. Ik denk dat het  een onbekende soort sluipwesp is (onbekend = spec, als niet goed is te zeggen welke precies) :

Ephialtes spec.

Deze sluipwesp legt haar eitjes in de nesten van metselbijen. Ze spoort eerst het nest van een metselbij op en legt met haar lange legboor een eitje in de larve. Daarbij boort ze dus door een behoorlijk stuk hout heen, vandaar die lange en sterke legboor. Met haar antennes tast ze eerst de ingang af om zich ervan te verzekeren dat het nest vers is.
Bij het boren wordt de eigenlijke legboor uit het omhulsel gehaald en tussen de benen door in het hout gevoerd. Het omhulsel van de legboor wordt dan omhoog gehouden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten