vrijdag 21 december 2018

De Reuzenbalsemien een Invasieve exoot

Gisteren las ik op de site van FLORON over de invasieve exoten in ons land.


Met invasieve exoten bedoelt men uitheemse soorten die niet op eigen kracht ons land kunnen bereiken, maar door menselijk handelen bij ons in de natuur terecht zijn gekomen, bv door transport of infrastructuur.
Ze zijn niet direct gevaarlijk maar kunnen in korte tijd explosief groeien en dan zijn ze dat wel. Ze kunnen ervoor zorgen dat inheemse planten (en dieren) gedeeltelijk of zelfs geheel verdwijnen. Sommige invasieve exoten kunnen daarnaast bij mensen gezondheidsproblemen veroorzaken of economische schade veroorzaken. Ze vormen daarom momenteel de grootste bedreigingen van de biodiversiteit van onze planten. 

FLORON vind het belangrijk dat we deze soortwaarnemingen melden, ook als er nog maar een paar van gezien worden. Op hun site staat een lijst van exovatieve soorten. Toen ik die bekeek zag ik een naam staan van een plant die ik een keer heb gezien. Op 12 2n 19 juli. Het is de Reuzenbalsemien. Ik heb haar dan ook direct aangemeld bij Waarnemingen.

Ik zocht hem op in mijn blog en hier staat ze:



Deze plant is afkomstig uit de Himalaya, vooral uit Tibet en ook uit India.
Rond 1850 werd de soort vanuit Noord-India geïntroduceerd in Europa. Vanaf 1915 is de plant in Europa als invasieve soort gaan verwilderen, men treft hem nu door geheel West-Europa aan.
De plant groeit graag langs of in de buurt van water. Langs sloten, greppels en beken kan men hem aantreffen. Wel moet de bodem stikstofrijk en basisch zijn. De verspreiding van de zaden vindt mechanisch plaats, wanneer de rijpe vrucht wordt aangeraakt, rollen de vijf delen hiervan zich op en schieten zo de zaden weg. Tegelijkertijd valt de vrucht van de plant af.

Is in dit filmpje leuk te zien: https://youtu.be/o7E-DAFfeNU

De springbalsemien of reuzenbalsemien (Impatiens glandulifera) is voortaan ongewenst in de hele EU. Ze groeit op oevers en produceert grote hoeveelheden zaad die in het voorjaar kiemen. De plant groeit snel en vormt hoge, dichte, sterk vertakte bestanden. De soort concurreert met inheemse plantensoorten om ruimte, licht en voedingsstoffen. Als een oever slechts begroeid is met reuzenbalsemien blijft na het afsterven in de winter een kale oever over en is de kans op erosie groot.




Ik ben benieuwd of ik haar goed herkend heb. De Rijksoverheid houdt met de NVWA alles goed in de gaten. Ik kreeg na enkele minuten al een reactie: het is idd de Reuzenbalsemien:


Leuk! Ik ben blij dat ik een bijdrage heb kunnen leveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten