woensdag 19 december 2018

Whatthelens....wat? what the lens...welke lens moet ik nou kiezen voor mijn camera?

Vandaag heb ik weer iets leuks gevonden op het internet:

Whatthelens heet het. Het staat op het blog van Eduardo Mueses Photography.




Elke fotograaf kent wel het probleem: welke lens moet ik nou kiezen? Door de ruime keuze aan zoom en prime lenzen zien we soms door de bomen het bos niet meer. Eigenlijk moet je altijd uitgaan van het type foto's dat je wil maken bij het kiezen van een lens. Op basis daarvan is een website gemaakt die je allerlei typen van foto's laat zien. Daaruit laat het jou er 20 kiezen.
Selecteer eerst jouw type camera "mount" : dat is de lensbevestiging: de verbinding tussen de body van de camera en de lens. Daarna selecteer je uit de getoonde foto's 20 uit de 6 categorien: 
  • landschappen
  • macro
  • dieren
  • reizen
  • mensen
  • steden

Kies dus 20 foto's die overeenkomen met wat jij zou willen fotograferen. Klik maar gewoon op wat je aanspreekt, als de 20 bereikt zijn zie je dat vanzelf.

Het doel van deze website is je te helpen bij je keuze van je volgende lens, en zij bieden je dus een advies mbt tot die keuze:

Ik heb de run twee keer gemaakt, eerst Canon gekozen, omdat ik een Canon EOS 400 D heb, en ALL als uitgangspunt genomen. De uitslag was als volgt:




Om te begrijpen wat dit advies nu inhoudt moet ik me gaan verdiepen in de lenzen- materie, want dat is nog een hoofdstuk apart met al die cijfertjes en lettertjes.

Het is een groothoekzoom objectief. 

De afkorting EF-S staat voor Enhanced Focus - Small image circle en is de naam van de aansluiting – ook wel de objectiefmount genoemd – die EOS camera's van Canon vanaf 2003 gebruiken. Lenzen met deze mount zijn speciaal ontwikkeld voor camera's met een APS-C sensor en kunnen dan ook alleen op body's met deze fitting gebruikt worden.

18-55 mm  is de brandpuntsafstand

f/4 wil zeffen diafragma 4 tot 22 in dit geval

L staat voor luxury: dat zijn die duurdere grote zware witte objectieven met een rode rand aan de voorkant

De afkorting USM staat voor Ultra Sonic Motor. Dit betekent dat het objectief is uitgerust met een Auto Focus motor alleen ultrasoon geluid produceert. Hierdoor stelt het objectief supersnel en tegelijk fluisterstil scherp.

Bij het tweede advies staat IS II dat betekent Image Stabiliser. Dit betekent dat het objectief is uitgerust met een systeem dat trillingen en daarmee bewegingsonscherpte compenseert. Hierdoor kunt u makkelijker uit de hand fotograferen. II is van de 2e serie.

Nou...wat dat advies betreft: daar kan ik me wel in vinden. Mijn volgende lens zal inderdaad een groothoek zoomlens worden. Mijn voorkeur gaat uit naar landschappen en dieren, en natuursituaties. De standaardlens op mijn camera voldoet niet om bv dieren van dichtbij te fotograferen.

Toffe site!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten