donderdag 13 december 2018

Mijn perfecte plaatje

Ik heb uit de foto's van mijn wandeling van gisteren mijn mooiste foto genomen. Het is een foto waarop een paar hele kleine paddestoeltjes tevoorschijn kwamen uit een spleet tussen de planken van een rustbankje. Met al die rijp kristallen en een gebogen takje eroverheen leek mij dat een "mooi plaatje" te kunnen worden. Ik ging laag bij de grond en  keek door de zoeker van mijn camera en zoomde zover in dat alles precies mooi binnen het frame pastte: 


Eerlijk gezegd vind ik mijn eigen foto zo gek nog niet. Maar...hoe krijg IK nou "het perfecte plaatje".....haha?

Weetjewel, het perfecte plaatje van de tv waarin kandidaten de strijd met elkaar aangaan en proberen hun fotografie hobby naar een hoger niveau te tillen. Ik heb zelf het programma nooit gezien maar moest ineens hieraan denken toen ik een titel moest verzinnen voor mijn blog van vandaag. 

Zou ik door mijn foto te gaan bewerken in retoucherings programmaatjes een "perfecter plaatje" kunnen krijgen? Misschien......

  • Als eerste koos ik de software Luminar 2018 waar heel veel kant en klare presets in staan: kwestie van klikken en klaar is kees. Ik heb mijn originele foto geladen en koos als eerste filter final frontier uit de groep Scott Hyden Kyvowitz:



Best leuk met al die groene tinten. Vervolgens het filter back in the day uit de groep Winter collection:


Met het filter desatureted strong uit de groep Winter collection:


Met het filter salem square uit de groep Mysterious:


Met het filter winter cinema pro uit de groep Winterhues:


Met het filter silver fade pro uit de groep Winterhues:


Met het filter high sunshine uit de groep Winter collection: met een mooie warme zonnegloed:


  • Of er een mooie HDR foto van maken met Aurora HDR 2019: eerst de foto geladen en toen uit de groep Landscape het filter misty landscape gekozen:



En het filter better sunrise uit de groep Landscapes:


Met het filter melting pocketfun uit de groep Trey Ratcliff Looks : hier word de rijp nog meer geaccentueerd: mooi hoor


Met het filter nutblast surprise: wowww:


Met het filter lady boy overhere: ook wowwww:


Met het filter EGGHDrugs on brain: extreem HDR, wel apart:


Deze filters uit de groep Trey Ratcliff Looks in Aurora zijn erg mooi. Levendig, kleurrijk en een beetje exentriek ook. Kijk hoe mooi die bokeh op de achtergrond ermee wordt.

Nog eentje uit de groep Artistic: muddy: ook mooi!


Hoe meer je er probeert, hoe moeilijker de keuze wordt. In feite is het allemaal mooi, mits je ervan houdt. En nu heb ik nog niet eens met de controls (schuifjes) gewerkt om eea nog te verfijnen!

Als tweede koos ik de software van Affinity Photo: die heeft ook veel filters: eerst de foto geladen:


Hier staan de filters bij: Filters-plugins:
Uit de plugin Nick collection het filter viveza 2:


Met de plugin HDR Efex Pro 2 het filter gebalanceerd:


Uit de groep Surrealistisch: het filter oma's zolder haha:


Een filter uit de groep Artistiek: zachte kleuren:


Uit de groep Surrealistisch: dramatisch:


Allemaal ook weer erg mooi. Er is nog een andere leuke plugin en dat is Color Efex Pro4 die ook veel mooie filters heeft: de eerste is het filter film efex vintage:


Met het filter glamour glow:


Met het filter graduated fog: die filtert bijna de achtergrond geheel weg:


Met het filter high key: veel licht en weinig contrast, dat is wat high key doet:


Met het filter image border: een mooi randje erom heen:


Met het filter polaroid transfer:


Met het filter vignette: de afname van helderheid in de hoeken van de foto:


En deze is ook leuk: het filter darken/lighten center: hier heb ik het midden een boost naar lichter gegeven:


Wat een mogelijkheden. Foto's bewerken is eigenlijk best wel leuk. Maar ik hou meer van de foto's zo ik ze zelf maak, niks mooier maken, of verbeteren. Als ik foto's ga bewerken dan doe ik dat voor de fun. 
De programma's die ik hier genoemd heb zijn allemaal trials. Ik ben ze aan het uitproberen. Het is misschien toch wel leuk om een ervan aan te schaffen. Want na 30 dagen doen de meeste programma's het niet meer. Luminar heeft de meeste filters maar Affinity heeft weer meer functionele filters. Zoals die heykey en graduated fog. Het leuke van dat programma is dat je allerlei plugins kunt installeren die ook voor andere fotobewerkingssoftware betsaan zoals Nick Collection, Topaz filter, ColorFX en er zijn er vast nog veel meer. Op deze site kun je zien welke plugins al in Affinty werken en welke niet;
http://www.miguelboto.com/affinity/photo/plugins-support/win/

Welk plaatje ik van deze bewerkingen dan het allermooiste vind? Die met het filter melting pocketfun uit de groep Trey Ratcliff Looks. Al heeft die een nog wel wat drukke achtergrond. Simpelweg omdat die nog meer accent legt op de rijp, en dat was wat ik met deze fotobewerking wilde benadrukken. Dus...dat is dan MIJN perfecte plaatje geworden...haha.
Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Voel je vrij om een reactie te geven.

Met de software van Benvista Photoartist kun je ook een aantal leuke dingen doen met je foto's. Als je foto is geladen kun je een keuze maken uit de kolom links en dan vervolgens met een gum nauwkeurig over je afbeelding gummen om je foto zichtbaar te maken:


Zoals bv. een zwart-wit film kiezen:




Of een potloodschets kiezen:


Deze is ook leuk: water kiezen:


 Of  bv. een mooie lijst toevoegen: 


Allemaal erg leuk. Je kunt er uren mee bezig zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten