zondag 1 oktober 2017

Herfst rondom het kasteeltje

Zondag 1 oktober. De zon schijnt, een mooie dag om foto's te gaan fotograferen. Ik besloot om weer eens te gaan kijken bij kasteeltje Cranendonck. Daar kwam ik al meteen in de ban van de herfst:
de weg lag vol met bladeren, hazelnoten, eikeltjes en nog meer van dat herfstspul:


En ik zag al direct de paddestoel die ik hoopte te vinden vandaag: de vliegenzwam. Dat blijft toch wel de allermooiste van allemaal:




Ook stonden er kleine paddestoeltjes in een zogenaamde heksenkring:


Een heksenkring is een natuurlijk voorkomende cirkel van paddenstoelen, ontstaan uit de zwamvlok  van één individu. Die vlok groeit in alle richtingen tegelijk uit. Daar waar de organische voedingsstoffen in de bodem uitgeput raken, sterft de zwamvlok af. Daarom is een kring vaak niet mooi rond. Eigenlijk leeft dus alleen het buitenste gedeelte van de heksenkring. Het binnenste deel is dood. Onder gunstige omstandigheden komen de paddenstoelen uit de grond. Die vormen dan het bovengrondse gedeelte van de heksenkring.


Ook een in het oog springende verschijning was deze platte tonderzwam op een oude zieke eikenboom:


De platte tonderzwam (Ganoderma applanatum) leeft eerst als parasiet op een levende boom, waar hij intensieve witrot aan de voet kan veroorzaken. Wanneer de boom is gestorven leeft de zwam verder als saprofyt (neem stoffen op uit andere dode organismen).
De waaiervormige hoed is 10 tot 40 centimeter groot, kaneelkleurig tot roestbruin met een witte rand. Aan de bovenkant is de hoed tijdens vaak bedekt met een laag bruine sporen van bovenliggende zwammen.


De zeer fijne poriën aan de onderkant zijn wit en rond. Hier vindt men soms ook tepelgallen, cilindrische tonnetjes gemaakt door vliegen voor hun larven.


Impressie in de vorm van een herfstcollage van enkele van mijn foto's in Photoscape:


Hier vond ik verder geen andere paddestoelen dus ben ik naar het perkje aan de voorkant tegenover het kasteeltje gelopen. Daar zag ik veel grote paddestoelen, ook weer in een heksenkring:



 Het was het eekhoorntjesbrood. Dit is mijn mooiste foto van vandaag:


Maar ik heb ook n leuke collage gemaakt van de andere foto's:


Nog een paar andere paddestoelen tussen al dat brood:




En tot slot nog even een ander soort schimmel: het schimmel op de appeltjes van de fruitbomen bij het kasteeltje:


Niet echt lekker he! Het is Monilia rot. Monilia rot is een schimmelziekte die voorkomt bij vruchtbomen, zoals appel, peer, pruim en kers. 
Aangetaste appelvruchten verkleuren eerst bruin, waarna er meestal concentrische ringen van geelbruine sporenhoopjes ontstaan. In een jong stadium aangetaste vruchten kunnen verdrogen tot mummies en aan de boom blijven hangen. Ook kunnen glanzend zwarte vruchten ontstaan.
De schimmel kan zowel twijgen, bloemknoppen als vruchten aantasten en overwintert in bloemknoppen, twijgen en afgevallen vruchten.


Zo, dat was weer een selectie uit mijn fotosessie van vandaag. Het was tevens een heerlijke zondagochtend besteding.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Anita, mooie blog heb je gemaakt. Het is herkenbaar wat je schrijft en fotografeert. Ik trek er ook vaak op uit voor landschappen, luchten, paddenstoelen etc. Mocht je willen neem eens een kijkje op mijn google account: https://plus.google.com/u/0/105359768195919953314

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellie. Dank je voor je leuke reactie, jij bent de eerste die mijn site ziet. Mag ik je vragen hoe je bij mijn blog terecht bent gekomen? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb jouw site ook bekeken, ziet er ook erg leuk uit.We hebben dezelfde interesse qua foto's, maken dezelfde soort foto's, dat is wel frappant. Leuk hoor. Veel succes en vooral veel plezier met je fotografie-hobby en je blog. Groetjes,
      Anita

      Verwijderen