zondag 1 oktober 2017

Zonnebloemen


Ik heb deze zomer in mijn buurt nagenoeg geen zonnebloemen gezien. Een paar jaar geleden, in 2014 om precies te zijn, zag ik ze volop langs doorgaande wegen waarnaast akkers lagen en heb ik mooie foto's kunnen maken, die ik hier graag wil laten zien.


Er bloeiden toen heel veel wilde veldbloemen, een prachtig gezicht was het.








Maar zoals gezegd, dit jaar niets van dit alles. Totdat ik puur bij toeval, op zoek naar paddestoelen nabij het station nog een klein veldje met zonnebloemen tegenkwam:



Zonnebloemen worden vaak in een adem genoemd met de herfst. Ze bloeien ook tot laat in de herfst. Ze zijn er in de kleuren geel, lichtgeel, donkergeel, goudgeel, bruinachtig rood en dieprood. 
Deze staat nog in vol ornaat te bloeien:


Maar deze gaat het vast niet meer halen...


 De bloemen zijn samengesteld: de buitenkrans bestaat uit lintbloemen. Daarbinnen bevindt zich het plateau met meeldraden en stampers waaruit later witgrijze, oliehoudende zaden groeien.


Bijna alle pitten zijn er al uit:


Ze groeien met hoge, ruw behaarde stengels die tussen de één tot vijf meter hoog worden en zelden vertakt zijn. De bladen staan aan lange dikke stengels en zijn kleverig en behaard en groot in omvang. De bladvorm is breed eirond of hartvormig.


Nog even en het is voorbij:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten