maandag 9 oktober 2017

Paddestoelen rond t Tipke deel 2

Vandaag ben ik nog een keer teruggegaan naar 't Tipke waar ik vorige week zoveel paddestoelen zag. We zijn een week met veel regen en kou verder en ik was benieuwd of alles niet verregend zou zijn.
Maar dat viel mee. Er waren nog volop paddestoelen. Maar het was een beetje een rommeltje in het bos. Niet dat ik dat niet mooi vind, ik vind dat juist veel leuker dan dat alles zo perfect is.
Daarom zal ik jullie in deze blogpost nu eens niet overstelpen met informatie maar wil ik de schoonheid van die imperfectie laten zien. Ik heb bij het fotograferen geen takjes of blaadjes of grasjes weggenomen, ik heb alles gelaten zo als het was. Gewoon de natuur zoals die is. En bedenk.....meer dan 90% van de afbraak van de organische reststoffen gebeurt door schimmels. Zonder hen zou een bos in zijn eigen afval omkomen. Dus paddestoelen zijn eigenlijk rommel-opruimers. Maar, ze zijn ook veel meer dan dat. In een andere blogpost zal ik leuke wetenswaardigheidjes vertellen over de wondere wereld van de schimmels.

Dus.....niet teveel informatief commentaar....gewoon genieten.....


Zelfs paddestoelen kunnen schimmelen:






Net uit de grond gepiept:




















Miniatuur paddestoeltjes: het madurodam van het bos:


De reus onder de paddestoelen:


Mooi rood is niet lelijk:












Net een parapluutje:


Kaneelkleurige  melkzwam?








De mooiste paddestoel die ik vandaag heb gezien: dat kleurenpatroon: mooi.....




Alleen bij deze heb ik een takje weggehaald:






Een of ander klein dier heeft hier een hapje genomen...misschien was het toch niet zo lekker....










Het doet zo gezellig aan, dit moet een paradijs zijn voor de kleine insecten in het bos:






Herfst pracht:














Dat waren er weer heel veel. Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben als ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten