dinsdag 3 oktober 2017

Paddenstoelen rond 't Tipke deel 1


Paddo Mania......ja ik heb er last van haha.
Nee niet van zo'n hallucinogene trip door het ETEN van paddestoelen, maar de drang om paddestoelen te gaan FOTOGRAFEREN. Om op zoek te gaan naar nieuwe soorten die ik nog niet heb gezien. Ik zou zo graag eens blauwe, groene of paarse vinden. Maar daarvoor moet je dan natuurlijk ook steeds naar andere plekken gaan. Liefst ga ik vlak bij mij in de buurt op zoek.
Zoals je in mijn blog hebt kunnen zien ben ik al in De Pan geweest (een loof en dennenbos), bij het kasteeltje waar fruitbomen en eikenbomen staan en vandaag ben ik bij onze visvijver 't Tipke gaan kijken. Ik wist niet of er überhaupt paddestoelen te zien waren maar wat ik daar zag binnen nog geen 20 meter ging al mijn verwachtingen te boven. Het wordt dus een heeeeel lang blogpost.

Kom met me mee op mijn paddo-trip ( haha).....

Hier zag ik het allemaal: aan de achterkant zie je nog net het begin van het pad langs de vijver, en er stonden paddenstoelen zowel op het pad, als links aan de waterkant en rechts langs de bosrand aangrenzend aan de spoorlijn. En allemaal vlak bij elkaar: een kleurrijke mengeling van allerlei soorten:


Als eerste zag ik... YESSSSS...de vliegenzwam. Een herfst zonder vliegenzwam...dat kan niet he!
Op bovenstaande foto staat er ook een, nog niet zo lang uit het vlies gebroken. Die kleine bolletjes zijn ook prachtig om te zien.




Gewoon mooi:




Gele berkenrussula:


Rode berkenrussula:


Elfenbankjes:


Helmmycena's:




Gewone krulzoom:


Doorkijkje naar de visvijver:


Gewoon zo laten, niet aankomen:




Vroege leemhoed? Nee, ik denk eigenlijk de parelamaniet:


Nogmaals de vliegenzwam, klein diertje heeft er van gegeten, kan een muis, slak of eekhoorntje zijn geweest:


Vliegenzwam in vroeg stadium:


Aan het einde van haar krachten:


Rode berkenrussula:


Aan de voet van de boom, daar groeit van alles, zelfs schimmels aan de boom van de voet:


Dit is ik denk een knol amaniet:








Witte melksteelmycena


Parelamanietje:


En vandaag ook weer een hele bijzondere paddestoel die ik nog niet eerder had gezien: de geschubde  inktzwam ( Coprinus Comatus).


Ten gevolge van overbemesting en bodemverstoring worden deze inktzwammen in Nederland steeds talrijker. Hij groeit het liefst op pas omgewerkte, voedselrijke grond, in akkers, gazons, wegbermen of parken. Hij komt als een witte cylinder uit de grond en is bedekt met grote, vezelige, witte tot gelig-bruine schubben. Later spreidt de hoed zich uit en wordt de steel zichtbaar met een beweegbare, smalle witte ring. De plaatjes zijn eerst wit, later roze, om uiteindelijk zwart te worden waarna de paddenstoel begint te vervloeien. Uiteindelijk blijft alleen de steel van de zwam over, die daarbij behoorlijk lang kan worden. Leuk detail: men heeft ontdekt dat geschubde inktzwammen niet alleen leven van dood plantaardig materiaal, maar ook "vleeseters" zijn! Ze kunnen nematoden (microscopisch kleine wormpjes) verlammen en doden met behulp van stekelige orgaantjes. Eenmaal gevangen en gedood worden de wormpjes binnen enkele dagen verteerd en door het mycelium van de paddenstoel opgenomen. Hoe bijzonder!!

Hier kun je zien hoe de zwam verinkt: op het moment dat ik deze foto maakte ( 7-10-2017, dat was niet hier maar langs het maisveld waar ik elke dag met mijn hondje loop) wist ik hier nog niets van anders had ik wel meer detail foto's gemaakt:


Vliegenzwam :


Weidekringwam?


Een tapijt van mos op een boomstronk:


De paddestoel kruipt waar ie bijna niet gaan kan:


Nog meer weidekringzwammen:


Begroeide oever naar de vijver: ook hier veel paddestoelen:



Mos en paddestoelen gaan heel goed samen:


Bundel krulzoompaddestoelen?


Mooie collage gemaakt :


Parelstuifzwam:




Mooiste foto's van vandaag:


En deze:


Mooie collage gemaakt:


Echt herfst tafereeltje:


Plooirokje?




Bittere boleet?














heksenkring:




verscherpt:








blog nog niet af


Geen opmerkingen:

Een reactie posten