vrijdag 20 oktober 2017

Verlaat bezoekje van de Bruinrode Heidelibel ( Sympetrum Striolatum )


Vandaag zag ik deze libelle neerstrijken op mijn tuinstoel. Ik had geen libellen meer verwacht aangezien de herfst al is ingetreden. Echter de vliegtijd van de bruinrode heidelibel is in de nazomer, van eind mei tot eind november, met een piek van eind juli tot eind september.
Ik dacht meteen dit is de bruinrode heidelibel. Het determineren van libellen is niet altijd even makkelijk; ze verkleuren nogal eens, en hoe weet je nou in welk stadium hij of zij verkeert?

Op deze site  kun je dat heel goed zien en het heeft me hierbij geholpen:

http://www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenStriVulg.html

Het is dus een vrouwtje, aangezien ze bruin verkleurd is. Zowel jonge als volwassen dieren verlaten de voortplantingsgebieden en kunnen overal opduiken. Bovendien zwerven bruinrode heidelibellen veel en over grote afstanden. Je vind ze vaak op allerlei stilstaande wateren. Maar dus ook in mijn tuin :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten