vrijdag 26 april 2019

Gestolen ei van een Turkse tortel in mijn tuin

Vanmorgen vond ik op mijn terras een leeggegeten ei van een Turkse tortel:


Wat zonde nou. Het ei is zeer waarschijnlijk gepikt door een ekster of kraai die het hier heeft laten vallen in zijn vlucht: die schromen niet om eieren van andere vogels te stelen en lekker op te eten. Maar ja die schattige tortels maken ook niet zo'n  hele veilige nesten. Zoveel werk ze maken en tijd steken in elkaar het hof te maken, zo weinig tijd besteden ze aan het maken van een nest. Hun nest bestaat uit maar een soort tak, waarvan de takjes wel allemaal dezelfde lengte hebben. Die stapelen ze dan op elkaar.  Het is een rommelig, onstevig nest wat nogal eens uit de boom kan waaien bij een flink briesje. Op dat nest legt het vrouwtje dan 2, heel soms 3 hagelwitte eieren. Meestal 2 omdat er gewoonweg geen 3 jongen in het nest passen. De broedtijd is ongeveer 14 -18 dagen dagen.


Tot vorig jaar had ik een grote den mijn tuin staan waar meerdere koppeltjes een nest in maakten. Die boom staat er nu niet meer, nu zitten ze bij de buren in een boom. Het onfortuinelijke vrouwtje mist nu dit ei. Ik hoop maar dat het ei niet al te ver was ontwikkeld.....maar ja, zo is de natuur. Nog eens de foto's van de Turkse Tortels op het nest in mijn den van vorige jaar:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten