zaterdag 20 april 2019

Rondje door mijn tuin 25 graden

Vandaag was het een uitzonderlijk warme dag voor de tijd van het jaar: 25 graden. Ik merkte meteen dat er minder insecten zich lieten zien, ws was het te warm. Wie zich wel liet zien was deze dambordvlieg (Sarcophaga ruficornis):


Een grote grijze vlieg met donkere lengtestrepen op het borststuk en met afwisselend lichte en donker vlekken (zoals op een dambord) op het achterlijf. Zijn lengte is 13-15 mm. Komt algemeen voor en is te zien van april tm oktober.
Hij heeft een stempelvormige zuigsnuit op nectar en stuifmeel mee op te nemen. De larven zijn geen aaseters, maar carnivoor of parasitair. Die van de dambordvlieg ontwikkelen zich waarschijnlijk alleen op regenwormen: het vrouwtje legt haar eieren bij de ingang van de kruipgangen van regenwormen waarna de larven als ze zijn uitgekomen op zoek gaan naar de worm en in diens lichaam naar binnendringen. Ze doden de regenworm en zijn binnen enkele dagen al volgroeid. Ze hebben dan nog 5 tot 7 dagen te leven. Mooie vlieg wel!

Ook zag ik een elzenhaantje (Agelastica alni), al heb ik geen elzenbomen in mijn tuin staan:


Het elzenhaantje is een klein kevertje welke tot de bladhaantjes behoort. Na overwintert te hebben in de bodem en onder bladeren en afgestorven plantenresten komt hij in april en juni tevoorschijn en zijn vooral te zien op de elzenbomen. Maar vandaag dus eentje in mijn tuin. Leuk!

Ook zag ik nog een kleine lange smalle vlieg, een uit de soort van bloemvliegen (Anthomyiidae), welke precies is moeilijk te zeggen; er komen nl. heel veel soorten van voor in onze tuinen:


Bloemvliegen zijn langwerpiger en smaller dan de bromvliegen. Ze zijn maar 4-12 mm groot. Deze bloemvlieg heeft opvallend rode ogen en zwarte poten. De determinatie is echter heel erg moeilijk. Ik heb hem/haar aangemeld bij waarnemingen. Kijk hier voor iemand die wel heel erg goed is in het determineren:


De bijen en hommels lieten zich vandaag amper zien. Maar onder mijn overkapping heeft een rosse metselbijtje zich een oud boorgat in de muur van mijn schuurtje tot nest gemaakt en vloog al een paar dagen in en uit, ws om eitjes te leggen en was vandaag ijverig aan het metselen:


Deze bij dankt haar naam aan het feit dat  zij haar eieren af zet in een holte die vervolgens wordt dichtgemetseld. In het begin zie je ze alles afspeuren wat maar in aanmerking zou kunnen komen. Vorig jaar had er een metselbij eitjes gelegd binnenin mijn soundblaster (radio) waarin zij via een opening naar binnen kon komen en had vervolgens dat gat mooi dichtgemetseld.


Het zijn zulke schattige bijtjes: zijn zijn helemaal niet agressief of gevaarlijk. Ik laat haar maar mooi begaan en volg haar vorderingen:


De rosse metselbij legt ca. 10 broedcellen per holte. De eitjes worden afgezet in de broedcellen, ieder ei krijgt een voedselvoorraadje voor de uitgekomen larve. Nadat een ei is afgezet schermt het vrouwtje het af door een muurtje te metselen van modder waarna het volgende ei wordt afgezet. Het maken van een enkel tussenschot duurt ongeveer een dag. De meeste andere metselbijen gebruiken vermalen plantendelen om de tussenschotjes te maken.
Het ei is ongeveer twee mm lang en komt na twee dagen uit. De larve doet zich tegoed aan het voedsel in de nestkamer. Na ongeveer vijf weken is de larve volledig ontwikkeld en spint een cocon waarna de verpopping plaats vindt.[In de cocon verandert de wormachtige larve in een volwassen bij met pootjes en vleugels. Maar ze vliegen pas het volgende jaar uit nadat ze zich uit hun schuilplaats hebben geknaagd.


Klusje is geklaard zo te zien:


Ik ben benieuwd of ze ook nog gaat nestelen in de andere gaten die er nog zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten