donderdag 4 april 2019

Wandeling Buulderbroek

Ik ben helemaal in de ban van het Buulderbroek. Het is daar zo mooi en zo rustig, het is heerlijk om er te wandelen en de vogeltjes te horen met hun allerlei soorten roepen. Maar vandaag was het angstvallig stiller wat dat betreft. Of het nou door het koude weer kwam, ik weet het niet. Dus geen vogelfoto's vandaag. En de insecten, m.n. de bijen en hommels lieten zich al helemaal niet zien, die vonden het waarschijnlijk ook te koud. Dus heb ik wat foto's gemaakt van de bomen, planten en bloemetjes die ik er zag.

Het was wat sombertjes: de zon wou wel, maar het lukte niet:


Ik wil in dit gebied regelmatig gaan kijken en zien hoe bepaalde planten en bomen zich laten zien naargelang het seizoen wijzigt. Bv. de mooie plas die midden in dit gebied ligt: 

Dit was op 25 februari:




En zo zag het er nu uit:












Al wat meer kleur, sommige bomen hebben mooie witte bloesems. Het is niet makkelijk om te ontdekken welke bomen en planten hier allemaal groeien, maar ik probeer er wel altijd achter te komen. Ik weet echter nog niet welke bomen deze mooie bloesems hebben. Ik ben ook heel benieuwd hoe het er hier vandezomer uit zal zien. Ik denk iig dat er wel veel muggen zullen zitten. En ik zal ook op moeten letten voor teken, ze schijnen ook veel voor te komen op bosbessenstruiken, een plant waarvan ik ook nog een foto laat zien.

In dit moerassig gebied groeien specifieke planten en bomen. Een van de planten die hier veel te zien is, is deze: het is de stijve zegge (carex elata):


Het is een wilde plant en een algemene soort in ons land die voorkomt op min of meer voedselrijke oevers en veenmoerassen. Ze groeit in vrij forse pollen en kan tot 1 meter hoog worden:  


En bloeit al vroeg in het voorjaar, april-mei:


 De plant heeft 2, zelden 3 rechtopstaande vrouwelijke aren en één eindstandige (bovenaan) mannelijke aar. De mannelijke aren zitten meestal boven de vrouwelijke aren:


In het water groeit deze plant, het is de grote waterweegbree (Alisma plantago-aquatica):


Groeit in het ondiepe water van sloten maar ook bv in modder en wordt 20-100 cm hoog. Er komen bleekroze tot witte bloemen in met een doorsnee van 1 cm. Ze bloeit van  juni tot de herfst. Ik ben ook weer benieuwd hoe deze er straks uit gaat zien:


Dit is de ontluikende wilde lijsterbes (Sorbus aucuparia):


Het is een mooie zeer winterharde boom uit de rozenfamilie. Hij dankt zijn naam omdat zijn bessen veel worden gegeten door lijsters maar ook andere vogels. De wetenschappelijke naam "aucuparia" komt van het Latijnse woord aucupor (vogelvangst). Er werden namelijk veel vogels gevangen bij dat soort bomen. Hij kan wel tot 20 meter hoog worden. Hij bloeit in mei en juni met 0,8-1 cm grote, crèmewitte bloemen in veelbloemige tuilen die sterk geuren. Als de vruchten rijp zijn draagt hij ronde, 0,6-1 cm grote, oranjerode, bolvormig bessen.
Deze boom is op velerlei gebied een zeer nuttige boom.  Vanwege de dichte boomstructuur is hij zeer geschikt voor vogels om te broeden. In de zomer trekt hij veel insecten aan, vooral wespen. Die worden gegeten door vinken. Maar oook de lange periode met bessen zorgt voor een goede voedselvoorziening voor veel vogels. 

Dit plantje wat mij in eerste instantie een beetje aan brem deed denken is de  blauwe bosbes (Vaccinium myrtillus): 


Het is echter een vaste plant uit de heidefamilie. Hij komt voor op natte zure bodems en kan tot 60 cm hoog worden.  De bloeitijd is van april tot juni, met soms een tweede bloei in de herfst. De bestuiving gebeurt meestal door hommels, maar ook door andere insecten zoals wespen. Bovendien kan de blauwe bosbes zichzelf bestuiven.
Kort na het uitbloeien van de roze, bolronde bloemen ontstaan er op stengels, ouder dan 3 jaar, zwartblauwe bessen, bedekt met een waas. Elke bes kan tot veertig zaadjes bevatten. Het sap is purperkleurig. De bessen kun je eten ( veel vitamine C) en worden ook wel gebruikt in jam of gebak.

Wat later op de ochtend lieten de kleine vogeltjes zich wel zien, maar ik kon ze moeilijk fotograferen:


Maar met een beetje uitvergroting op de pc: dit was dus een appelvink:


En daar zag ik dan eindelijk de pinksterbloem  (Cardamine pratensis) op de oever van de BuulderAA:


Een inheemse maar algemene bloem die tot 50 cm hoog kan worden: 


Ze heeft mooie rose bloempjes met paarse aders:


Ondanks haar naam bloeit voornamelijk nog voor Pinksteren:


Ik naderde weer de natte doorwaadbare plaats met de stapstenen:


Blik naar rechts:


En naar links:


En daar zag ik zowaar nog paddestoelen op een bedje van mos: het was de gewone zwavelkop:


Deze groeit in groepen aan de voet van loof- en naaldbomen en komt algemeen voor. Hij is wel giftig!!!!


Ik heb alles aangemeld bij waarnemingen maar ze zijn nog niet allemaal beoordeeld:


Jammer...geen goede vogelfoto's dus vandaag, behalve dan alleen deze, van 2 rare vogels in de lucht ..... haha...het waren 2 F16's die een paar keer kwamen overvliegen:


Er vliegen bijna dagelijks militaire vliegtuigen maar ook helicopters door ons luchtruim. Meestal zijn dat vliegoefeningen die de vliegers moeten doen om hun vaardigheden op peil te houden. Ik heb wel eens een helicopter heel laag zien overvliegen met een jeep aan kettingen eronder. Dat was spectaculair om te zien.
Op de site van Defensie kun je lezen of en waar er eventueel vliegoefeningen worden gehouden. Als F-16’s door de geluidsbarrière vliegen geeft dat een harde knal te horen, die we als overlast kunnen ervaren. Daarom laat Defensie vooraf weten welke vluchten dat zijn. Ik ging natuurlijk even op zoek om te kijken of deze vlucht daar ook bij stond.

Het was waarschijnlijk een van de zgn. controlevluchten F-16 (Functional Check Flights).
Hier: https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/controlevluchten-f-16 kun je daar alles over lezen. Echt heel erg interessant! Het is een testvlucht om te kijken of de F-16 nog steeds goed vliegt. Op de afbeelding die hier bij staat is te zien dat de vlucht over zee en land gaat en daarbij ook over ons gebied gaat (blauwe lijn):


In dit PDF kun je nog veel meer interessants lezen over ons luchtruim en wie waar mag vliegen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-184247.pdf

Op weg terug naar de auto tot slot nog een paar natuurfoto's gemaakt:






Ik ging eigenlijk voor de vogels maar plantjes forograferen en determineren is ook erg leuk.

Omdat deze blogpost over de plantjes gaat zet ik er nog wat bij van mijn wandeling hiervan 01-04-2019. Toen zag ik kroos in een sloot waarvan ik denk dat het haaksterrenkroos is, maar die is zeer zeldzaam dus ik heb het bij Waarnemingen aangemeld en ben benieuwd:


Haaksterrenkroos ( Callitriche brutia) is een wilde plant. De naam sterrenkroos houdt verband met de bladrozetjes die in het water op een sterk lijken. Wordt 10-80 cm hoog en bloeit van april tot september. De bloemetjes liggen meestal onder water. Groeiplaatsen: Water (meren, beken, grotere plassen, poelen, sprengen, afwateringskanaaltjes, kwelsloten en zandafgravingen) en soms als landvorm in bossen (op natte bospaden). In ons land vrij zeldzaam in het oosten en midden van het land en op de Waddeneilanden. Elders zeer zeldzaam.

Dit is de kale jonker (Cirsium palustre):


Hij behoort tot de vederdistelfamilie en kan wel 2 meter hoog worden. Komt voor in vochtige tot zeer vochtige graslanden en randen van loofbossen. Hun stengels zijn weinig vertakt waardoor ze erg lang zijn. Bovenin de stengel zitten een aantal hoofdjes met rode buisbloemen. Die worden door insecten bezocht die voor de bevruchting zorgen. De bloei is van juni tm september.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten