zaterdag 24 maart 2018

Vleesvlieg (Pollenia spec) in mijn tuin

Het was lekker lenteweer vandaag. Dus ik heb weer eens een rondje door mijn tuin gelopen met mijn camera in de hand. Langzaamaan zie ik steeds meer insecten. Zoals deze vlieg. Ze zat zich lekker te poetsen in het zonnetje:


Het lijf leek wel op een dambord...zo had ik hem ook eerst gedetermineerd. ook aangemeld bij waarnemingen. Maar op 19-05-2018 kreeg ik een correctie: het is niet de ambordvlieg, maar de pollenia spec. Een brom (vlees)vlieg. Nu ik e vergelijk is de vlekjesverdeling idd anders. 


Ze behoort tot de familie Vleesvliegen, bromvliegen (Calliphoridae).
Ze hebben deze naam vleesvlieg gekregen, omdat ze zich voortplanten in rottend dierlijk afval. Bromvliegen, omdat vooral de Calliphora soorten met veel gebrom door het huis vliegen. De vliegen zuigen oppervlakkige vloeistoffen op. 
De larven leven van rottende materiaal, maar ook van aas.


Ze hebben korte gouden haartjes op hun lichaam. (niet altijd zichtbaar). De lengte varieert, ongeveer 7 mm. De eitjes worden op de grond in de buurt van wormen gelegd, waarop de larven parasiteren. s, waar de gouden haren goed te zien zijn. Je ziet ze vaak in een groepje in de zon zitten met de kopjes naar dezelfde richting gekeerd. Ze worden daarom ook wel clustervliegen genoemd.


De soorten die in Nederland bekend zijn, zijn: Pollenia amentaria, Pollenia angustigena, Pollenia atramentaria, Pollenia griseotomentosa, Pollenia labialis, Pollenia pediculata, Pollenia rudis, Pollenia vagabunda, Pollenia viatica. Ik heb ze allemaal bekeken, maar alleen de Pollenia angustigena lijkt erop.



Vliegen wrijven in hun pootjes om ze schoon te poetsen. Dat onderhoud is belangrijk, omdat in de pootjes zintuigen zitten waar vliegen mee voelen en proeven. 


Ze poetsen niet alleen hun pootjes, maar ook hun kop en vleugels. Ondanks al dat gepoets zijn vliegen niet echt schoon. Tijdens het speuren naar eten zijn ze vaak op afval en uitwerpselen te vinden. Daardoor zitten vliegen vol met allerlei ziekmakende bacteriën en virussen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten