zaterdag 10 maart 2018

Groene rups (van de agaatvlinder) in mijn tuin


Vandaag was het na die kou van de afgelopen week ineens lekker weer: 17 graden, met een flauw zonnetje. De zon wou zich wel van zijn beste kant laten zien, maar dat lukte niet echt. Prima weer om de handen uit de mouwen te steken en in de tuin te werken. Daar was nog niet veel te beleven; de vogeltjes die normaal naar mijn voedertafel komen lieten het ook even afweten nu ik er bezig was. Maar......ik zag vandaag twee fel gele vlinders in mijn tuin fladderen. Snel ging ik naar binnen om mijn camera te halen, maar helaas, ze waren al weer weg. Jammer. Het waren twee citroenvlinders; zij zijn na de winter een van de eerste vlinders die de lente aankondigen. Hartstikke leuk! En later op de middag werd ik nog blij verrast met een grote groene rups die tevoorschijn was gekomen tijdens het onkruid plukken:

Hij was ongeveer 2,5 a 3 cm groot en had een witte streep:


Ik dacht dat er gedurende de winter geen rupsen te zien waren. Maar zelfs in de winter zijn er nog rupsen actief. Vooral ’s nachts kun je in je eigen tuin de rupsen tegenkomen van agaatvlinder, vierkantvlekuil en huismoeder, drie algemene nachtvlinders. Overdag verbergen ze zich door in de grond te kruipen, maar tijdens milde nachten komen ze tevoorschijn om te foerageren.. Maar ja, ik ga snachts niet op zoek naar rupsen in mijn tuin...haha. Overdag kunnen ze zich goed verstoppen dus wat een gelukje dat ik hem nu zag, bij het onkruidwieden.

Ik heb hem even opgepakt om hem goed te kunnen fotograferen; het viel me op dat hij heel koud aanvoelde. Op deze foto is zijn koppie mooi te zien:


Ik heb even op google gezocht van welke vlinder dit een rups is, en het is de rups van de agaatvlinder: een nachtactieve nachtvlinder. Hij overwintert als rups of als pop. Deze moet zich dus nog verpoppen. Dat vindt gewoonlijk plaats in een cocon in de grond. De agaatvlinder vliegt vooral van mei tot oktober in twee generaties, maar ook in de wintermaanden worden wel vlinders waargenomen. Overdag rusten ze onbeschut op muren en paaltjes of in de vegetatie. Dus dan zie je ze soms ook in je tuin.
De waardplanten van deze rupsen zijn vooral brandnetel, dovenetel, klimop en zuring. Nou, dan heeft ie ergens op een dovenetel gezeten, want die andere planten heb ik niet in mijn tuin.

De rups van de agaatvlinder is makkelijk te determineren door zijn witte strepen en felgroene kleur:


Hij heeft zich helemaal opgerold, dat doet hij na aanraking om zichzelf te beschermen (daarvoor dienen die haren):


Nog een laatste mooie foto, voordat ik hem weer terug gezet heb in de tuin, veilig onder de bladeren van een plant, opdat de vogels hem niet oppeuzelen:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten