zaterdag 24 maart 2018

Roodwang vleesvlieg ( Calliphora vicina ) in mijn tuin

Ook deze vlieg zag ik vandaag in mijn tuin, na hem goed bekeken en even gegoogled te hebben moest ik concluderen dat dit de roodwang bromvlieg is; ook al zo'n mooie naam. Ja, de ene vlieg is beslist de andere niet. Zeg nooit zomaar "vlieg"; daar doe je deze insecten oneer mee aan.

De roodwangbromvlieg lijkt sterk op de blauwe vleesvlieg (Calliphora vomitoria) vanwege de metallic blauwgrijze kleuring van zijn borststuk en buik. De soort wordt onderscheiden van de algemeen bekende blauwe vleesvlieg door zijn helder oranje wangen.


De blauwe vleesvlieg staat in huis meestal bekend als de bromvlieg. Toch zien we die niet vaak. Meestal is het de roodwang bromvlieg die je ziet. De twee soorten lijken heel erg op elkaar, alleen heeft de roodwangbromvlieg duidelijk roodbruine wangen (onder de ogen). Om het verschil te kunnen zien moet je een foto recht van voren nemen: op mijn foto kun je de rode wangetjes zien. De blauwe vleesvlieg heeft een geheel zilvergrijs gezicht, dus zonder rode vlek onder de ogen. Bromvliegen zijn groter en trager dan gewone huisvliegen. Lengte ongeveer 10-11 mm lang. Te zien van maart tot november.

.
Hij wordt gezien als belangrijk voor de forensische entomologie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten