woensdag 21 maart 2018

Merelkoppeltje dood

Vanmorgen bij het uitlaten van mijn hondje zag ik vlak langs een bushokje twee ogenschijnlijk dode merels liggen. Aan de kleuren te zien leek het een koppeltje te zijn. Twee tegelijk...wat een trieste en bizarre aanblik:


Ik denk dat deze twee merels tegen het glas van het bushokje zijn gevlogen. Vogels kunnen glas meestal niet zien en vliegen daar dus tegenaan, wat allerlei blessures, of zelfs de dood tot gevolg kan hebben. Deze ongelukken gebeuren meestal tijdens het paarseizoen in de lente of als ze een prooi achterna jagen. Met name vogels die op korte afstand een hoge snelheid kunnen ontwikkelen lopen het risico op dodelijke botsingen.

Ik werd hier erg verdrietig van. Twee mooie merels, in de bloei van hun leven, een paartje gevormd om zich voor te planten. Zo sneu!!!!


Ik heb ze van dichtbij bekeken om te kijken of ze misschien toch nog in leven waren. Vogels die tegen een raam zijn gevlogen kunnen nl. tijdelijk versuft op de grond liggen. Dat kan variëren van een paar seconden tot uren. Ze moeten even bijkomen om dan hun vlucht te vervolgen. Als dat lang duurt worden die versufte vogels vaak door een kat gegrepen en gaan ze alsnog dood. Maar deze waren toch echt dood!


Bij het mannetje is duidelijk te zien dat zijn nekje is gebroken door de klap: zijn kopje ligt niet in een natuurlijke houding:


Het vrouwtje lijkt later dood te zijn gegaan. Ik vermoed dat zij nog bij haar partner is geweest, ze heeft nl. zwarte haartjes aan haar bekje geplakt:


Ik vroeg me af of zij ook wel tegen het raam gevlogen zou zijn. Misschien ook wel niet! Soms overlijdt de ene vogel vrijwel direct na de andere. Het lijkt dan of liefdesverdriet zijn tol opeiste. Dat komt vaak voor bij monogame vogels. Maar merels zijn niet zo monogaam. Of ze hadden allebei een ziekte onder de leden. Maar ze zien er verder wel heel gezond uit. Ook dat lijkt onwaarschijnlijk. Ik hou het maar op een botsing tegen de ruit.

Vergroot:




Echt heel triest dit. Wat moet je hier nu mee? Ik ben later op de middag nog eens gaan kijken en ze lagen er nog precies zo bij. Misschien maar meenemen en begraven.


Hier een mooie site hoe je vogels kunt helpen die tegen glas zijn gevlogen:

https://nl.wikihow.com/Zorgen-voor-een-vogel-die-tegen-een-raam-is-gevlogen

Het allerbelangrijkste is om de vogel zoveel mogelijk met rust te laten. De kans is groot dat de vogel een hersenschudding heeft opgelopen. In dat geval moet je de vogel naar een rustige, prikkelarme plek brengen. Als je dat niet doet zal de toestand van de vogel verergeren. Je kunt hem in een doos zetten en wel zo dat de vogel rechtop blijft zitten (zet hem bv tegen een dikke handdoek). In veel gevallen is hij na ongeveer een uur volledig hersteld en dan kan hij meteen weer in zijn vertrouwde omgeving vrijgelaten worden.

Als herstel langer op zich laat wachten, zal zo’n vogel opgevangen moeten worden. Soms is er sprake van functieverlies, bijvoorbeeld verlamde pootjes. Neem dan contact op met de Dierenambulance.

Je moet de vogel sowieso naar een vogelasiel brengen of de dierenambulance bellen als het beestje gewond is aan zijn pootjes of vleugels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten