vrijdag 25 januari 2019

Doe mee aan de Nationale Tuinvogeltelling 2019

De Vogelbescherming organiseert van 25 tm 27 januari de jaarlijkse landelijke tuinvogeltelling. Ze roept iedereen op om mee te doen en gedurende een half uurtje de vogels in je eigen tuin te tellen.

Als je je aanmeldt, krijgt je een wachtwoord om in te loggen en je tellingen door te geven. Op de website staan herkenningsfoto's van de meest voorkomende tuinvogels. Tevens kun je daar de aantallen invoeren.

Vogelbescherming Nederland komt op voor vogels en hun leefgebieden. Met de telling willen ze een beeld  krijgen van de vogelstand in onze tuinen. Genieten van vogels en vogels beschermen gaan natuurlijk samen, maar zonder bescherming redden veel vogels het niet. Onze hulp is dus hard nodig!

Kijk voor de app, formulieren en herkenningsafbeeldingen op: https://www.tuinvogeltelling.nl/

Ik heb me aangemeld en vandaag meegedaan met de tuintelling. Ik heb al jaren een voedertafel in de tuin, die druk bezocht wordt door allerlei vogels. Zo ook vandaag.

Stap 1: het invullen van mijn aantallen:




Ik heb in totaal 54 vogels geteld in 1/2 uur. Het meest aanwezig waren de kraaien: als er 1 is volgen er rap meer! Op plek 2 de duiven en op 3 de vinken en koolmezen.

Stap 2: aanvullen met NAW gegevens, voor de statistieken:


 Met een bedankje van Vogelbescherming:


Naast de voldoening die het geeft om zelf een steentje bij te dragen aan de bescherming van onze vogels krijg je nog een leuke beloning: de persoonlijke resultatenpagina.

Op 2 februari kreeg ik een mail van de Vogelbescherming met het resultaat van de telling in mijn buurt: in mijn postcode gebied waren 22 tellers met 472 getelde vogels, waarvan 54 van mij.


Landelijk waren er 77.316 deelnemers en zijn er 1.271.486 vogels geteld. Dat is veel! De landelijke top 10 was als volgt:
  1. huismus 204.352
  2. koolmees 153.296
  3. vink 114.450
  4. merel 90.496
  5. pimpelmees 88.397
  6. kauw 81.027
  7. turkse tortel 59.997
  8. houtdijf 52.807
  9. roodborst 51.087
  10. ekster 49.665


Vogelbescherming bedankt ons voor onze deelname want onze telling draagt bij aan meer kennis over tuinvogels én over het grote belang dat tuinen hebben voor vogels. Blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen.

Mijn foto's:

De Turkse tortel: een mooie elegante en rustige duif:



De zwarte kraai, met een lekker broodkorstje in zijn bek:


'ns kijken, wat zal ik eens pakken:


Zwarte kraaien zijn alleseters en maken gebruik van de bronnen die in hun leefgebied aanwezig zijn, om aan voedsel te komen. Ze ruimen de natuur op door kadavers te eten, maar houden in de lente ook in de gaten waar mogelijk nesten met kuikens zijn. Ze eten ook zwerfafval, insecten, zaden en noten. Nou, die zijn hier volop aanwezig hoor: ojee, concurrentie:


Een koppeltje vinken: de lichte is het vrouwtje:


Vinkje, vrouwtje:





Houtduif: herkenbaar aan witte vlek in de nek






Foto's van vogels eerder in mijn tuin:

16-02-2018: de ekster:



11-03-2018 de merel, een vrouwtje:



met jong:



01-12-2017: witte merel: een mooie speling der natuur:



21-11-2017: turkse tortels:



broedend in mijn grote den:



23-11-2017: boomklever:



ook op mijn voedertafel geweest:



in gezelschap van een koolmees:



23-11-2017: koolmees:




20-12-2018 pimpelmees: herkenbaar aan zijn blauwe kap:
https://www.tuinvogeltelling.nl/herkenningstips/?tip=17


16-12-2018 koolmezen:


gezellig zo met zijn allen:


25-11-2017: huismus
https://www.tuinvogeltelling.nl/herkenningstips/?tip=2


3 turkse tortels op een rij:


met een vink erbij:


22-11-2017: vink


19-12-2019: merel, vrouwtje


17-12-2017: een reiger


hehe. eindelijk een roodborstje:


ekster:


statig:


09-11-2017: gezellig vanalles wat:


kauwen en een ekster:


turkse tortels en een koolmeesje:




koolmees en pimpelmees:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten