dinsdag 1 januari 2019

Terugblik 2018: de libellen

2018 is voorbij: tijd om terug te kijken. Ook voor vele natuurorganisaties. Hoe was het dit jaar met bepaalde flora en fauna soorten?
De Vlinderstichting kijkt samen met Nature Today hoe 2018 was voor de libellen. Hun conclusie was dat sommige soorten het opvallend goed deden maar andere ook niet.

Er zijn momenteel 2924 verschillende soorten echte libellen bekend. Zij worden verdeeld in 11 families en 356 verschillende geslachten. In België en Nederland zijn bij elkaar 48 soorten waargenomen.
De orde van de libellen (Odonata) bestaat uit twee duidelijk afgebakende onderordes: de echte libellen en de juffers.

Men baseert de conclusies op het aantal waarnemingen en op waargenomen individuen. In de Nationale Databank Flora en Fauna (NDFF) worden alle natuurwaarnemingen van Nederland verzameld. Afkomstig van  Waarneming.nl en Telmee, maar ook allerlei anderen leveren gegevens aan.
Kijkt men naar welke soorten het meest zijn gemeld in 2018 dan kan men op twee manieren kijken: naar het aantal waarnemingen en het aantal waargenomen individuen.

De viervlek is de enige grotere echte libel die in beide top 5-lijstjes staat. (Bron: Kars Veling)

De meeste waarnemingen  (top 5) in de database zijn:
  1. gewone oeverlibel (16.562)
  2. lantaarntje (12.758) 
  3. grote keizerlibel (11.234)
  4. viervlek (10.628) 
  5. bruinrode heidelibel (9.217)
De  meeste waargenomen individuen (top 5) in de database zijn 4 soorten juffertjes en maar één grotere echte libel :
  1. azuurwaterjuffer (80.738)
  2. viervlek (74.454)
  3. watersnuffel (69.605)
  4. weidebeekjuffer (67.140) 
  5. lantaarntje (63.139)
Dat is ook wel logisch,  juffertjes zitten nl. vaak met vele tientallen tot honderden bij elkaar terwijl veel van de grotere libellen territoriaal zijn en dus minder in groepen voorkomen. De viervlek is hierop een uitzondering, want daarvan kom je soms ook grote aantallen bijeen tegen.
Er zijn ook uiterst zeldzame libellen in ons land gespot. Nl. de oostelijke witsnuitlibel , de sierlijke witsnuitlibel en de tanglibel (Bron: Kars Veling).
De gewone bronlibel heeft het door de droge zomer niet goed gedaan en het maanwaterjuffertje  is ook aan het verdwijnen. Oorzaak is vooralsnog onbekend.

Kijk ik naar de top5 waarnemingen van de libellen dan heb ik van die libellen ook foto's:

Mijn gewone oeverlibel:
maandag 28 mei 2018
Wandeling tussen de Looserplas en de Hoort in Budel Dorplei


Mijn gewone oeverlibel:
donderdag 7 juni 2018
Op zoek naar vlinders en libellen op de Looserplas

Mijn lantaarntje:  
maandag 28 mei 2018
Wandeling tussen de Looserplas en de Hoort in Budel Dorplein


Mijn watersnuffel:
donderdag 7 juni 2018
Op zoek naar vlinders en libellen op de Looserplas



Moeilijk maar herkenbaar aan een paddenstoelvormpje op segment 2:



Mijn lantaarntje:
vrijdag 18 mei 2018
Op zoek naar jonge libellen langs de Buulder AA bij de Kleine Bruggen


Mijn grote keizerlibel:
dinsdag 5 juni 2018
Op zoek naar vlinders en libellen


Mijn grote keizerlibel: (verdedigt zijn territorium)
zondag 22 juli 2018
Keelven: De Zevenvennen route Someren



Mijn grote keizerlibel:
zondag 22 juli 2018
Keelven: De Zevenvennen route Someren



Mijn viervleklibel:
dinsdag 5 juni 2018
Op zoek naar vlinders en libellen


Mijn bruinrode heidelibel:
woensdag 26 juli 2017
Bruinrode heidelibel in mijn tuin 


Mijn bruinrode heidelibel:
donderdag 27 september 2018
Wandeling Sarsven Nederweert



En een parend koppeltje bruinrode heidelibellen:
maandag 24 september 2018
Wandeling de Banen en Sarsven Nederweert Eind


Van de top 5 waargenomen individuen heb ik ook foto's:

Mijn azuurwaterjuffer: (vrouwtje)
maandag 28 mei 2018
Wandeling tussen de Looserplas en de Hoort in Budel Dorplein



Mijn azuurwaterjuffer:(mannetje)
vrijdag 18 mei 2018
Op zoek naar jonge libellen langs de Buulder AA bij de Kleine Bruggen



Mijn lantaarntje
maandag 28 mei 2018
Wandeling tussen de Looserplas en de Hoort in Budel Dorplein



Mijn weidebeekjuffer: (mannetje)
aterdag 26 mei 2018
Wandeling 24-05-2018 Buulder AA


Mijn weidebeekjuffer: (vrouwtje)
donderdag 12 juli 2018
Wandeling bij Buulder AA bij Kleine Bruggen


Maar ik zag ook andere mooie libellen:

Mijn bosbeekjuffer: (mannetje)
zaterdag 26 mei 2018
Wandeling 24-05-2018 Buulder AA


Mijn bosbeekjuffer:( vrouwtje)
zaterdag 9 juni 2018
Op zoek naar vlinders en libellen bij Buulder AA


Mijn platbuik
maandag 28 mei 2018
Wandeling tussen de Looserplas en de Hoort in Budel Dorplein


Mijn vuurjuffer:
dinsdag 15 mei 2018
Vuurjuffer (Pyrrhosoma nymphula) in mijn tuin




Mijn bruine korenbout:
maandag 28 mei 2018
Wandeling tussen de Looserplas en de Hoort in Budel Dorplein


Mijn vuurlibel: (mannetje)
dinsdag 5 juni 2018
Op zoek naar vlinders en libellen
Deze libel staat in de atlas nog als zeer zeldzaam te boek maar maakt door de opwarming alweer een opmars


Mijn gewone oeverlibel:
maandag 28 mei 2018
Wandeling tussen de Looserplas en de Hoort in Budel Dorplein


Dit jaar heb ik veel libelles kunnen fotograferen: de in groepjes voorkomende juffertjes maar ook diverse echte libelles. Heel mooi. Persoonlijk vind ik de foto van de platbuik het mooist. Door een tijdje de libel te observeren leer je zijn gedrag kennen. Zo ontdekte ik dat hij telkens weer op dezelfde plek terugkeert als hij eventjes wegvliegt. Daar kun je rekening mee houden als je hem wil fotograferen. Zo lukte het mij dan ook om hem heel goed van dichtbij vast te leggen.

Ook bijzonder was het dat ik een koppeltje parende azuurwaterjuffers heb kunnen vastleggen: (vrouwtje is groen, onder, mannetje is blauw, boven):


En een eierleggende grote keizerlibelle: dat was echt een buitenkansje. Naast het fotograferen had ik ook voldoende tijd om dat mooi te observeren:







Ik vind het leuk om mijn steentje bij te dragen. Daarom geef ik regelmatig ook mijn waarnemingen door.


Mede dankzij onze hulp bij het doorgeven van waarnemingen kan men constateringen doen, conclusies trekken, oplossingen proberen te vinden en hopenlijk de achteruitgang van bepaalde soorten weer herstellen.

Met dank aan de Vlinderstichting en Nature today

Geen opmerkingen:

Een reactie posten