dinsdag 1 januari 2019

Terugblik 2018: mijn waarnemingen aangemeld


Ik was ook eens benieuwd naar het aantal waarnemingen dat ik afgelopen jaar heb gedaan bij www.waarneming.nl.
Het platform waarneming.nl werkt samen met duizenden vrijwilligers, zowel rechtstreeks als via meer dan 300 regionale en landelijke werkgroepen

Waarneming.nl is het grootste natuurplatform van Nederland en onderdeel van Stichting Natuurinformatie:


Dit is site met een gigantische hoeveelheid aan informatie en het is zeer de moeite waard daar eens een kijkje te nemen.
Je vind er de volgende onderwerpen:
  • Biodiversiteit en ordening
  • Ecologie
  • Biotechnologie
  • Voortplanting en ontwikkeling
  • Gedrag
  • Mens en millieu
  • Bescherming
  • Menselijk lichaam
  • Evolutie en fossielen
  • Aarde en landschap
  • Natuurlijke hulpbronnen en energie
  • Wetenschap
  • Determinatie
  • Webquests

Reuze interessant. Kijk ook eens naar de website van Naturalis Biodiversitie center: https://natuurwijzer.naturalis.nl/

Wat mijn waarnemingen betreft waren dat er in 2018 in totaal 115. Het merendeel van mijn aanmeldingen betrof een waarneming waarvan ik niet zeker was of die goed was. Of als het een zeldzaamheid of bijzonderheid betrof. Nu, een jaar later vind ik het eigenlijk wel leuk om nog veel meer aanmeldingen te gaan doen. Want je levert met jouw aanmelding een grote bijdrage om onze huidige natuurrijkdom vast te leggen maar ook voor de toekomst.

Ik had geen waarnemingen gemeld van de zoogdieren, vissen, reptielen en amfibieen,weekdieren,ongewervelden overig, algemene 1celligen,mossen en korstmossen, en ook niet van verstoringen.

Vogels: 1: 


Dagvlinders: 4


Nachtvlinders: 12


Libellen: 11


Sprinkhanen en krekels: 2


Bijen, wespen en mieren: 14


Vliegen en muggen: 22



Kevers: 23



Wantsen, cicaden en plantenluizen: 10


Insecten overig: 3


Geleedpotigen overig: 3


Planten: 8


Paddestoelen: 4


Het is te zien dat ze niet allemaal beoordeeld zijn: die met een groen vinkje zijn goedgekeurd. Als je ze verkeerd beoordeeld hebt krijg je een opmerking, zodat je je waarneming zlef kunt aanpassen, waarna dan alsnog een groen vinkje volgt.

Zoals deze moeilijke waarvan ik dacht dat het de Bastaardsatijnvlinder was, maar de donsvlinder bleek te zijn:


Ik had bij bijna alle waarnemingen ook foto's toegevoegd. Die zijn via een tab apart weer te geven. Zo kan ik in 1 oogopslag zien welke foto's ik heb ingestuurd.

Bijzonderheden:

De bladpootrandwants was een exoot, een immigrant uit Amerika:



De gevlekte rietorchis, een plant op de rode lijst: zeldzaam in ons gebied, maar vreemd genoeg niet beoordeeld, jammer:



De buxusmot, ook een exoot, afkomstig uit China:



Twee libellen van de rode lijst: de echte libel bruine korenbout die in ons land vrij zeldzaam is:



en de juffer bosbeekjuffer: die voorkomt bij natuurlijke langzaam stromende (bos)beken met een hele goed kwaliteit van het water met
beschaduwde maar ook zonnige plekken. Dit soort biotopen zie je niet veel meer, dus deze libellesoort is bedreigd in Nederland:



De zeldzame paarse morgenster: een inmiddels zeldzame plant die zich alleen nog aan de kust kan handhaven, dus zeker zeldzaam voor deze plek:



De grote narcisvlieg, ook een exoot: lastig te determineren: is t nou een hommel, een bij of een vlieg? Hij is potentieel invasief: kan dus een bedrieging gaan vormen voor onze gewassen:



Zelfs het voor ons normale veelstippige aziatische lieveheersbeestje is een exoot:



De grauwe schildwants, een van de rode lijst, een nieuwe soort in ons land:



Zo'n overzicht vind ik nu achteraf leuk om te zien, al zeg ik het zelf. De bijzondere dingen springen er dan uit, wat waarnemingen betreft dan he. Leuk ook is dat je (als je bent ingelogd) een kaart kunt opvragen met de gebieden waar je bent geweest:


Inderdaad: de wandeling bij Vlissingen en Nijmegen, de Panne ligt in Belgie, dus die wordt hier niet weergegeven. De rest was in mijn eigen regio. Hartstikke leuk, dat waarneming.nl.
Ik ga dit jaar weer veel aanmelden. Wat me wel opviel is dat ik weinig zoogdieren heb gezien. Hoop dit jaar op meer geluk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten