dinsdag 26 september 2017

De magie van dauwdruppels op het gazon


Vanmorgen was het weer een beetje mistig. Dan ziet alles er een beetje toverachtig uit. Overal zitten dauwdruppels op. Dat is het best te zien aan de spinnenwebjes: sommigen had je nog niet eens gezien maar vallen nu juist op door de dauwdruppels die eraan zitten. Ze zitten vooral tussen bomen en planten.
Maar nu zag ik ook spinnewebjes, hele kleintjes, in het gazon. Ik zou ze voorheen over het hoofd gezien hebben, maar sinds ik macrofotografie beoefen heb ik veel meer oog voor de kleine dingen. Als ik naar het gras kijk ga ik op mijn knieën, kijk ik door de macro lens, en dan gaat er een wonderlijke wereld voor mij open. Het is een prachtige wereld om te fotograferen ook.
Dauwdruppels zijn pas echt mooi als je ze van heel dichtbij ziet. Zoals hier, op het spinnewebje in mijn gazon:


Het was niet veel groter dan 10 cm


Het zijn net fonkelende parelkettingen:



Dit is het woelwerk van de regenworm : kleine, modderige zandhoopjes die in de herfst (maar ook in het voorjaar) op het gazon ontstaan. Regenwormen brengen het gazon geen schade toe, het zijn nuttige organismen die de structuur van de bodem bevorderen:


Minipaddestoeltje ontluikt tussen al die dauw:


Helaas geen spinnetje gezien:


Nog even een paar leuke spreuken:

's Morgens dauwdruppels op 't gras,
op bloemen en in webben,
dan zullen we zeker mooi weer gaan hebben.

Overvloed van dauw,
maakt de hemel blauw.

En dat was helemaal waar: het was een prachtige dag vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten