vrijdag 15 september 2017

Weidewants ( Lygus pratensis )

Ook vandaag weer even met mijn camera door de tuin. Soms ga ik al kijkend door mijn lens op zoek. Dan zie ik beestjes die ik met het blote oog soms niet had opgemerkt. Zo ook dit prachtige kleine insect: ik was meteen verrukt vanwege het hartje op zijn schild:


Het is de weidewants, hij behoort tot de familie blindwantsen.

Met meer dan 300 soorten in onze gebieden vormen de blindwantsen één van de grootste wantsenfamilies van Europa. Ze lijken sterk op grondwantsen, maar zijn vaak wat kleurrijker, hebben langere antennes en geen ocelli (puntoogjes). Aan dat laatste hebben ze hun Nederlandse naam te danken. Het zijn kleine beestjes. Zelfs de grotere soorten halen niet de 10 mm, verreweg de meeste zijn zo'n 3 tot 5 mm lang. Vandaar dus dat ik hem zo niet direct had opgemerkt.
Een aantal soorten lijkt heel erg sterk op elkaar en is nauwelijks te determineren. Het helpt vaak wel als je de plant kent waar ze aan zuigen, want een groot deel is aan één plantensoort of groep plantensoorten gebonden. Ze leven nl. van plantesappen, al maken een paar soorten ook wel jacht op kleine insecten. Bijna alle blindwantsen zijn in de zomer volwassen en overwinteren als ei.  In de zomer zit een aantal soorten nog wel eens op bloemen, ook die in de tuin.  In warmere streken kent de wants twee cycli per jaar, in koelere landen als Nederland en Groot-Brittannië slechts één generatie, in Nederland komt de soort voornamelijk voor in het zuiden.


De weidewants wordt ongeveer 3 tot 6 millimeter lang en de kleur varieert sterk; zowel groene, bruine als rode exemplaren komen voor, ook de tekening kan sterk uiteenlopen. Toch is de soort zeer eenvoudig te herkennen aan het scutellum; het driehoekige schildje op het midden van de rug. De weidewants heeft hier een lichte hartvormige vlek die vrijwel altijd sterk afsteekt. Het lichaam is ovaal van vorm en vrij plat, de vliegvleugels steken aan de achterzijde duidelijk uit. De ogen, poten en de sprieterige tasters zijn meestal rood van kleur.

Wat ook wel interessant is voor zo'n mini insectje: hij heeft een groot verspreidingsgebied en komt voor in grote delen van Europa, noordelijk Afrika, Azië, Siberië, en China. Hij is een goede vlieger die enorme afstanden kan afleggen en 's avonds op licht afkomt.


Weidewantsje...je hebt mijn hart gestolen :-).....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten