vrijdag 15 september 2017

Grauwe veldwants ( Rhaphigaster Nebulosa )



Ook vandaag in mijn tuin gespot de grauwe veldwants. Hij viel niet direct op op het bonte blad waarop hij zat, pas toen het zonlicht erop scheen begon hij ineens te glimmen. Dat vind ik trouwens van bijna alle wantsen die ik tot nu toe heb gezien: als de zon erop schijnt krijgen ze een soort van metallic achtige gloed waardoor ze er nog mooier uitzien dan ze al zijn.


Ik wist niet dat hij zo heette hoor. Moest het opzoeken op internet. Dat viel nog niet mee want wantsen zijn soms moeilijk te determineren. De grauwe veldwants is een wants uit de familie schildwantsen. Hij heeft een lengte van 14 tot 16 millimeter. De kleur is vuil geelachtig grijs tot bruin met onregelmatig verdeelde groefjes aan de bovenzijde van het lichaam. Het membraan van de voorvleugels is vaak gespikkeld donkerbruin. De laterale rand (connexivum) van de buik heeft zwarte en gele markeringen. De antennes zijn zwart en hebben gele ringen. Hieraan denk ik hem te herkennen: kijk maar naar de foto's. Aan de onderkant, in het midden van het lichaam, bevindt zich een lange stekel. Dat wist ik niet, anders had ik dat ook nog proberen vast te leggen.

De wants komt in heel Europa voor maar is in Nederland zeldzaam. Yes....weer een zeldzaam insect in mijn tuin !!! Het dier voedt zich met diverse planten en zuigt af en toe dode insecten leeg. In het late voorjaar legt het vrouwtje ongeveer 40 eitjes op verschillende delen van planten. De nimfen die er uit komen variëren in kleur en zijn vleugelloos. De vleugelstompjes zijn alleen herkenbaar na het derde nimfstadium.
Ter bescherming tegen roofdieren hebben de jonge insecten geurklieren op hun rug, bij volwassen dieren zijn deze zijn te vinden aan de onderkant van het borststuk. Als ze bedreigd worden kunnen ze, als verdediging, een sterk ruikende stof afscheiden uit deze klieren.
Het zijn slechte vliegers, bij hun trage vlucht maken ze luid zoemende geluiden.
De soort produceert slechts een generatie per jaar en overwintert bij voorkeur op muren bedekt met klimop, op hun zoektocht naar geschikte spleten en kieren komen ze nogal eens in huis terecht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten