maandag 4 september 2017

Houtsluipwesp ( Rhyssa Persuasoria ) ...een zeldzaamheid in Nederland....bij mij in de tuin


Vanmiddag een zeldzaamheid in mijn tuin gespot. De houtsluipwesp. Ik had nog geen idee wat het voor insect was toen die vlak langs me vloog en op de rand van mijn tuinhuisje ging zitten. Ik was aan het kijken of er nog iets interessants te vinden was dus ik had de camera al startklaar. Wat een geluk, want na 3 snelle foto's verdween hij weer. Hij was zo dun dat ik hem niet kon volgen tussen al het groen. Deze insecten hebben een donker lang lichaam met vlekken op het achterlijf. Daaraan is bij het vrouwtje een legboor van wel 3 cm bevestigd die langer is dan haar lijf. Ze hebben een kleine kop met lange antennen. De poten zijn lang en roodachtig. Maar het is een ZIJ: vanwege de lange legboor. De mannetje hebben geen legboor.

De houtsluipwesp kan larven van haar prooisoorten ( graafwespen, metselbijen en bladsnijderbijen waarvan de larven diep in dood (eiken)hout leven ) diep in het hout opsporen. Haar voelsprieten hebben een zeer scherpe reukzin, en kunnen al enkele moleculen van kenmerkende stoffen van hun prooisoort detecteren. Na de ontdekking kromt een vrouwtje zich in een bijna onmogelijke bocht boven de larve waarbij haar 3 cm lange boor tussen haar voelsprieten in het hout gedrukt wordt (zie inzetfoto van Wikipedia):


Door een langzaam draaiende beweging drukt zij de deze steeds verder het hout in. Zeker bij eikenhout is dit een enorme prestatie. Dat kan wel een uur duren. Als de boor de larve bereikt wordt deze eerst verlamd met gif en daarna wordt er een eitje in gelegd. Daarna trekt ze haar legboor er weer onbeschadigd uit. Wat jammer dat ik dit niet heb kunnen zien!

Slechts 20 % van de eitjes lukt het om als volwassen insect uit te vliegen.
De taak van sluipwespen is het handhaven van het natuurlijk evenwicht in de insectenwereld.
Ze eten hun prooien van binnenuit levend op.

De houtsluipwesp is van vroeg in de zomer tot ver in de herfst op dood hout te vinden. Bij voorkeur op eikenhout. De soort komt in heel Europa voor, maar wordt in Nederland zelden waargenomen. Dus ik ben wel trots op deze foto!!!
Ook dit insect heb ik aangegeven bij www.waarnemingen.nl.



https://waarneming.nl/waarnemingen_all_v1.php?groep=17


Hier een heel mooi artikel over dit insect:
https://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2012/72-5/250-253.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten