vrijdag 22 september 2017

Muurwesp ( Ancistrocerus Parietum )



Vandaag zag ik een nog niet eerder geziene opvallende verschijning in mijn tuin wat de zgn muurwesp blijkt te zijn: een klein zwart wespje met felgele banden zonder stipjes. Het achterlichaam loopt spits af. Bij de mannetjes zijn de antennes, net zoals een haak, bij de laatste segmenten gebogen. Lengte van het vrouwtje: 10 tot 13mm, mannetje: 8 - 11mm. Erg klein dus.
Doordat er 2 generaties per jaar zijn is de vliegtijd erg lang en loopt van half april tot eind september, maar ik zag haar vandaag pas voor het eerst.
Het  muurwesp vrouwtje is een sluipwesp die in haar eentje nestelt. Ze vangt rupsen van nachtvlinders, die ze vervolgens samen met een ei in gaten in het hout (bv kevergangen of boorgaten) inmetselt. Men noemt ze daarom ook wel leem of metselwespen. Nu ik dat weet ga ik eens goed opletten of ze misschien nestelt in mijn kleine insectenhotel; ze was er wel vlak bij in de buurt.


Na de overwintering komt het vrouwtje in april tevoorschijn en gaat op zoek naar een goede nestelgelegenheid. In grotere gangen worden ook grotere nesten gemaakt, waaruit vrouwtjes tevoorschijn komen. Nauwere gangen met kleinere cellen leveren mannetjes op. Meestal worden in een gang twee cellen gemaakt. In een cel worden 2 tot 4 rupsjes van nachtvlinders gestopt. Daarbovenop wordt dan het eitje gelegd. De cel wordt door een fijne leemachtige mortel afgesloten. 


afbeelding wikipida

Op youtube staat een prachtig filmpje hoe dat precies gebeurt:


en het filmpje wat erna komt is ook erg leuk om te zien: hoe een wesp een ei legt:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten