donderdag 21 september 2017

Zonsondergang door een gat in de wolken


Vanavond zag ik de zon ondergaan terwijl hij door een gat in de wolken scheen. Ik zag het tussen de huizen door, maar het ging allemaal zo snel, eer is op deze plek was was ik net te laat om het goed te kunnen vastleggen met mijn gsm. Maar dat was me toch een prachtig gezicht. Het was een vliegtuiggat of pilotengat noemen ze het ook wel eens.

Zo'n gat kan ontstaan in een dunne wolk, met een doorsnede van enkele kilometers. Zo’n gat ontstaat door een vliegtuig. Een vliegtuig dat door een wolk vliegt, veroorzaakt trillingen, schokgolven en wervelingen in de lucht. De onderkoelde druppeltjes in de wolk gaan trillen en kunnen daardoor gemakkelijk bevriezen. Zo ontstaan ijskristalletjes die, als ze groot genoeg zijn, door hun gewicht omlaag vallen. In de wolk ontstaat dan een gat.
De vliegtuiggaten kunnen vrij lang stand houden, maar uiteindelijk lopen ze gewoon weer vol met bewolking.

Ik heb de foto wat gedramatiseerd in Photoscape om toch een beeld te kunnen geven van wat ik eigenlijk zag:


de stralen van de ondergaande zon, die in een warme oranjegele gloed door het vliegtuiggat heen breken.....onbeschrijflijk mooi was het...en het duurde maar enkele seconden.....helaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten