woensdag 20 september 2017

Langpootmug alweer....

Daar was ze weer vandaag...op het gazon. Ik ben ook op het gazon gaan liggen met de lens zowat op haar rug......maar ze vond het blijkbaar allemaal wel oké.
Niets meer aan toe te voegen...zo mooooi.....


Ik kon zelfs een mooie macro maken van haar snuit:


Langpootmuggen hebben mooie kleine groene kraalachtige ogen, die donker van kleur zijn. Opvallend zijn ook de uitstekende monddelen die een beetje aan een zuigsnuit doen denken. Ze kunnen hier echter niet mee bijten of prikken, de kaken zijn gereduceerd. Bij een aantal soorten kunnen de volwassen exemplaren helemaal niet meer eten; al de energie die ze nodig hebben om zich voort te planten is als larve bij elkaar gegeten. Spoedig zal ik haar niet meer zien: als ze gepaard heeft en haar eieren in de grond heeft afgezet zal ze weldra ( na een paar dagen) sterven.


22-09-2017 : even een update:

Oh nee, het zal toch niet waar zijn?

Van mijn groencontainer naar een plant heeft een kruispin een groot web gesponnen. Vandaag zag ik hem erg in de weer in zijn web, terwijl ik in de tuin aan het werken was. Ik besloot om maar eens door mijn macro lens te gaan kijken waar hij het zo druk mee had.
En toen zag ik dit:


Toen ik dat even beter bekeek zag ik dat hij een langpootmug in zijn web had gevangen. Aangezien ik de laatste tijd maar een enkele langpootmug op deze plek had gezien veronderstel ik dat het die mooie langpootmug geweest zou kunnen zijn die ik hierboven zo mooi gefotografeerd heb.


En dat vond ik eerlijk gezegd niet leuk. Als je vertrouwd raakt met de beestjes in je tuin wil je toch dat het goed met ze gaat. Tenminste, zo ervaar ik dat. Ik vond het sneu dat ze hier beland is.
In het web zaten ook nog piepkleine insectjes, maar die waren niet groot genoeg, hele kleine insecten worden niet opgegeten:


En kwartier later was alles weg: de spin , maar ook de langpootmug. Ik heb niet gezien dat ze haar snel ingeragd had, wat spinnen normaliter wel meteen doen met hun prooi. Maar wegslepen...nee, dat heb ik nog nooit gehoord dat spinnen dat doen. De langpootmug kon er ook niet uit zijn gevallen want het web was nog heel. Heel vreemd allemaal.....
Ik hoop maar dat ze nog haar eitjes heeft kunnen afzetten anders is haar korte leventje voor niets geweest.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten