vrijdag 15 september 2017

Heidezandbij ( Adrena Fuscipes)

Zandbijen ( Adrena's ) in mijn tuin, maar ja.....welke zijn het nou precies...?????


Sinds een week of twee zie ik nauwelijks nog hommels in mijn tuin, maar zie nu een anders oort bijen als midden in de zomer. Ik heb even gegoogled, en denk dat het zandbijen zijn. 
In Nederland zijn 72 soorten zandbijen waargenomen waarvan de helft (zeer) zeldaam, uitgestorven of slechts een enkele keer waargenomen is. Ze zijn allemaal moeilijk uit elkaar te houden. De meeste vliegen in het voorjaar, maar sommige soorten komen pas te voorschijn in het midden van de zomer. Mij vallen ze nu echter pas op omdat ze meer zandkleurig lijken. De andere bijen ogen meer bruinachtig. Er valt wel een en ander te vertellen over deze bezige bijtjes.

Deze wilde bijen hebben geen of een hele kleine zwakke angel en steken  bijna nooit. Zandbijen vormen geen gezamenlijk nest, maar meerdere vrouwtjes nestelen vaak wel graag bij elkaar in de buurt en soms wordt hetzelfde nestingangetje door meerdere vrouwtjes gedeeld. Zoals de naam al doet vermoeden worden er nestgangen in de grond gegraven. En ik zie inderdaad allemaal kleine ronde openingetjes in het zand. De vrouwtjes graven met hun sterke en behaarde achterpoten een nestgang in de grond. Daarin maken ze verschillende nestkamertjes die ze vullen met stuifmeel dat als voedsel dient voor de larven.


Zandbijen hebben een vrij korte tong, waardoor ze meestal te vinden zijn op bloemen waarin de nectar of het stuifmeel niet te diep ligt.  Het zijn harde werkers. Elk vrouwtje graaft minstens één holletje uit waar ze steeds naar terugkeert met het zorgvuldig verzamelde pollen. Het stuifmeel wordt verzameld aan de langbehaarde achterpoten. Dat is op mijn foto heel mooi te zien. Het stuifmeel wordt als klompje afgezet in een eicelletje. Wanneer er genoeg voedsel is, wordt de cel afgesloten en start het bijtje aan de volgende cel. Een studie op een aantal zandbijen heeft aangetoond dat een stuifmeelverzamelbeurt gemiddeld 46 minuten duurt. Soms moet het vrouwtje 4 tot 6 keer op pad om genoeg voedsel voor een eitje bij elkaar te zamelen. Er wordt dan ook gemiddeld maar voor 0,9 nakomelingen gezorgd per dag. Gezien de korte levensduur van het beestje (enkele weken) en de tijd die gespendeerd wordt aan het graven van een nest (een paar dagen) brengt een vrouwtje gemiddeld slechts tien mogelijke nakomelingen voort. Ongelooflijk. Wat een verhaal. Zou hier de spreuk "bezige bij" vandaan komen?

Wat is de natuur toch mooi. En wat is er toch veel te zien. Als je maar goed kijkt!! Als ik mijzelf geïnformeerd heb via google, loop ik nog eens door de tuin, ga ik kijken of wat ik gelezen heb ook te zien is, en geloof me, je staat versteld van wat je voorheen niet eens opgemerkt hebt. Dit soort informatie doet mij met nog meer bewondering naar zo'n insect kijken. Dat is zooo leuk.


Maar goed, blijft nog de vraag .....welke zandbij heb ik nu gefotografeerd?
Na flink wat googlen denk ik dat ik met zekerheid kan zeggen dat dit de Heidezandbij (Adrena Fuscipes) is.. Omdat hij zo grijsachtig oogt. En dol is op struikheide, en die staat nu volop in bloei. In mijn tuin is hij dol op de schildpadplant.
Hij staat helaas wel op de rode lijst!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten