maandag 11 juni 2018

Rondje door mijn tuin


Elke dag loop ik meerdere keren met mijn camera door mijn tuin, en dan kom ik vaak bijzondere insecten tegen. Ook alledaagse insecten, maar die zijn ook mooi. Het leukste is natuurlijk als ik een beestje zie wat ik nog niet eerder heb gezien.
Insecten die ik al eerder heb beschreven doe ik niet nog eens, maar zijn er bijzonderheden over te vertellen dan vermeld ik dat er met veel plezier bij.

Vandaag was het bewolkt maar nog steeds erg warm: 26 graden. Gelukkig stond er een fris briesje. Dat is niet altijd fijn bij het fotograferen ivm bewegingsonscherpte. Maar...ik heb toch weer mooie foto's kunnen maken.

Om vlinders te lokken had ik een zakje wilde bloemzaadjes gestrooid op een zonnig plekje in mijn tuin. Vandaag kwamen de eesrte bloempjes tevoorschijn en werden meteen ook verschillende insecten aangetrokken:

Het Kleine koolwitje: een mannetje, want hij heeft 2 zwarte stippen; het vrouwtje heeft er 3:


Een nog heel klein nimfje van de Groene stinkwants: niet groter dan een speldenknop: hij zit hier op een zaaddoosje van een klaproosje:




Als het ei wordt verlaten heeft hij al direct twee antennes en zes pootjes, maar hij heeft nog geen vleugels. Hij lijkt al een beetje op zijn ouders al is de lichaamsvorm veel boller. Na 5 vervellingen is hij pas volwassen.

Een wesp op mijn schutting; omdat ze redelijk stil zat kon ik een foto maken met een tussenring erop zodat ze lekker groot in beeld kwam:


Het is een werkster van de gewone wesp (Vespula vulgaris). De mannetjeswespen zien we nl. pas rond augustus. En die hebben ook langere antennen: duidelijk langer dan de lengte van de voorpoten. Dat is hier niet het geval en dus is het een werkster. 
In eerste instantie bouwt alleen de koningin haar nest. Als bouwmateriaal gebruikt ze houtvezels, die ze van een paaltje van een hek of een oude boom afknaagt, of van bamboestemngels, zoals hier. De houtvezels worden fijngekauwd en met speeksel vermengd. Tijdens de bouw vliegt ze regelmatig naar de nestholte met een balletje fijngekauwde houtvezels.


Als de eerste werksters verschijnen nemen ze de bouwwerkzaamheden van de koningin over. De werksters maken nieuwe, steeds grotere, raten onder elkaar.
De werksters voeden zich met nectar en sap uit vruchten. De larven en de koningin worden door de werksters gevoed met dierlijk voedsel, voornamelijk gevangen insekten, zoals vliegen. Dus het zijn idd harde werksters! Op het eind van de zomer worden de werksters traag en verwaarlozen zij de werkzaamheden aan het nest. De werksters en de oude koningin sterven in de herfst bij de eerste nachtvorst.

Ook zag ik dit kleine insectje op mijn schutting; waarvan ik na heel lang googlen denk dat het een Hongerwesp is:



Een klein dansvliegje met haar lange pootjes:


Mijn wilde bloemen:












































Mijn wilde bloemen (vlinder-aantrekkend mengsel) worden vooralsnog voor het grote deel bezocht door vliegen, bijen en hommels. Maar de vlinders zullen ongetwijfeld nog komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten